Tvångsvårdsremiss

Mer
11 år 7 månader sedan #522155 av Isa-Alise
Ny remissförslaget för tvångsvård ökar möjligheterna till tvång i öppenvård dramatiskt. Man ska kunna få tvång i öppenvård utan inläggning inom slutenvården. Detta tycker jag är helt fel och öppnar för att många som vägrar medicin kan bli tvångsmedicinerade utan att de blir så sjuka att de ens behöver en vårdplats.

Protestera gärna mot detta genom att vända sig till RSMH, Balans och andra brukarorganisationer och understryka att tvångsvård är ett stort ingrepp i en människas liv som inte får ske på lösa grunder. Lagförslaget måste precisera kriterierna mycket tydligare, annars kommer det att missbrukas och många drabbas.

www.regeringen.se/sb/d/15773/a/1 ... okies=true
Mer
11 år 7 månader sedan #522157 av zoegas
Svar från zoegas i ämnet Tvångsvårdsremiss
Det betyder att fler människor får öppenvård istället för slutenvård när det inte är nödvändigt. Tycker jag låter som en riktigt bra idé.

Åk hem, Packa och lämna planeten!

(╯°□°)╯︵ ┻━┻
  • Jaana79
  • Besökare
  • Besökare
11 år 7 månader sedan #522172 av Jaana79
Svar från Jaana79 i ämnet Tvångsvårdsremiss
Jag började gråta när jag läste det här. INGEN vill gå igenom det jag gått igenom med psykiatrin. Nu kan man aldrig känna sig fri ju, om man inte vill ta mediciner!!!
Mer
11 år 7 månader sedan #522177 av satr
Svar från satr i ämnet Tvångsvårdsremiss
ja det är helt kass. de måste ju gå att överklaga behandlingar som i domstol. nåt regelverk för all felbehandling man får. vi är inte djur men det verkar så.

läkarna bestämmer redan för mycket över mig. kan inte fatta att samma regler, behandling o procedurer gäller för mig som alla andra schizofrena som skiljer sig åt från mig.

de kan ju redan kräva att du ska ta en viss dos medicin annars skickar de dig till akuten o där tvingar de dig. de borde räcka långa vägar. de finns massor de kan göra för att behandla oss som de vill redan nu.
Mer
11 år 7 månader sedan #522192 av zoegas
Svar från zoegas i ämnet Tvångsvårdsremiss
Men som det är nu har ju läkarna inget alternativ till slutenvård. Själv blir jag hellre tvingad till öppenvård istället för slutenvård och sen öppenvård på LPT.

Åk hem, Packa och lämna planeten!

(╯°□°)╯︵ ┻━┻
Mer
11 år 7 månader sedan #522194 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Tvångsvårdsremiss
Jag tycker att tvång i öppenvård skall endast kunna ske efter tvångsvård och rättspsykiatrisk vård. Trenden bör gå mot minskat tvång och inte ökat. Förslaget kan skapa ökad fientlighet mot psykiatrin, vilket på sikt kan ge sämre vårdresultat. Det som skulle behövas dock är en utbildning för patienterna om antipsykotika och vad som händer när man inte tar medicinen och vilka risker man får då.