Tvångsvårdsremiss

Mer
11 år 7 månader sedan #523052 av Maze
Svar från Maze i ämnet Tvångsvårdsremiss
Kan det inte vara så att riskerna beror mestadels på utsättningssymptom och inte så ofta på att man insjuknar igen?
Mer
11 år 7 månader sedan #523057 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Tvångsvårdsremiss
Det har gjorts studier på att tvärt sluta med antipsykotika vid schizofreni och 96 % får återfall i psykos inom 2 år. Utsättningssymptom brukar ofta avklinga efter 2 veckor, men vissa utsättningssymptom kan vara längre.
Mer
11 år 7 månader sedan #523308 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Tvångsvårdsremiss
Kluvjonte,

Har du nu någon kontakt med psykiatrin och tycker de att du är frisk? Det är alltid bra om man blir friskförklarad av andra än sig själv. Schizofreni är en så lömsk sjukdom så att man kan tro att man är frisk som en nötkärna fast man i själva verket är ganska sjuk. Det är ofta i sådana fall som man drabbas av tvångsvård.
Mer
11 år 6 månader sedan #525719 av ikolito
Svar från ikolito i ämnet Tvångsvårdsremiss
Jag tycker att det är ett bra lagförslag och jag tänker som så att om man vill pröva att vara utan medicin så är det ju bara att ta upp det med vårdpersonalen och göra det tillsammans med dom. I de flesta fallen tror jag dock att det är en dålig idé att sluta med sin medicin. Jag har själv erfarenheter av att ha slutat med mediciner och fick återfall i psykos.
Mer
11 år 6 månader sedan #525849 av satr
Svar från satr i ämnet Tvångsvårdsremiss
ikolito,

Jag gillar det inte. Det finns många sätt att övertala patienter att ta sin medicin och få de till att göra sina andra åtaganden de kan behöva. Som att träffa olika typer av kontakter. Eller ta emot annan behandling.

Jag vill att nuvarande regler ska va kvar.

Kluvjonte du har väl haft tvångsåtgärder och slutat ta din medicin då tvånget slutade gälla? Det är ju ett varningenstecken.
Mer
11 år 6 månader sedan #525876 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Tvångsvårdsremiss
Du är kul du, Kluvjonte. Abilify gör ingen nytta som enstaka tablett. Man behöver ta den regelbundet för att bli hjälpt av den medicinen. Den funkar inte som alvedon mot huvudvärk, precis. Koncentrationen behöver vara jämn i blodet för att den ska verka.