Marknadsföring till läkare

Mer
11 år 7 månader sedan #523053 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Marknadsföring till läkare
Mediciner har ju främst används sedan 50-talet inom psykiatrin. Före det erbjöds vård på mentalsjukhus vid schizofreni utan mediciner. När antipsykotikan kom så kunde en tredjedel skrivas ut från mentalsjukhusen. Så visst har antipsykotikan haft stor betydelse.

Men antipsykotika hjälper inte alla, men de flesta genom att minska symptom och minska risken för återfall i psykos. Förutom antipsykotika måste man använda psykosociala behandlingar för att förstärka effekten. Många tycker att bara psykoterapi borde användas, men den minskar bara i bästa fall symptom med 30-50 %. Så psykoterapi är inte lösningen heller. Vissa former av psykoterapi är ganska dyr behandling också.
Mer
11 år 7 månader sedan #523056 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Marknadsföring till läkare
Enligt vad jag läst på ett forum så ligger Scientologerna bakom denna video. Ni kan läsa mer här:
www.psychforums.com/anti-psych/topic87174.html

Amerikanska motsvarigheten till KMR visar och säljer videon:
www.cchr.org/videos/marketing-of-madness.html

Kanske var det denna film som gav denna nyhet från 2010:

Vid en kommunal filmvisning fick patienter med psykisk sjukdom se en ”dokumentär” där psykiatrin döms ut som en bluff. Bakom budskapet står Scientologikyrkan. Läs mer i Dagens Medicin.

www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... ntologfilm
Mer
11 år 7 månader sedan #524042 av Maze
Svar från Maze i ämnet Marknadsföring till läkare
Jag var nog inte tillräckligt källkritisk till detta. Blev lite konspiratorisk efter att jag sett denna.