Hur fungerar er behandling?

Mer
11 år 6 månader sedan #522990 av Maze
Finns det någon här som får behandling för sin schizofreni genom samtalsterapi och inte enbart medicinering och ett och annat möte med läkare eller vård-och-behandlingssamordnare? Alltså terapi från utbildad terapeut, psykolog eller psykoterapeut minst en gång i veckan?
Mer
11 år 6 månader sedan #523023 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Hur fungerar er behandling?
När jag jobbade som programmerare gick jag samtidigt i intensiv terapi hos en psykolog två ggr i veckan. Det gick tillslut inte att både ta Zyprexa, jobba för brödfödan och jobba med mig själv. Kraschade och miste jobbet men fick sjukersättning istället.

Provade sedan att gå privat en gång i veckan i terapi för att försöka bli friskare. Blev sjukare igen och gav upp efter bara 10 veckor.

Senare har jag gått i stödsamtal en gång i veckan under flera år. Det har varit bra. Så bra, att jag kunde prova KBT mot depression hos en annan psykolog med gott resultat.

Nu går jag i stödsamtal en gång varannan vecka hos en av två skötare. Det är lite i underkant vad jag behöver, men bättre än inget. De verkar tycka att jag är "psykiatriserad" som behöver vård. Jag tycker att så länge man går på medicin, som kan göra en nedstämd, så behöver man uppföljande vård av människor för att uppväga nackdelarna (med Abilify i det här fallet).

Prata inte med hat i munnen!
Mer
11 år 6 månader sedan #523307 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Hur fungerar er behandling?
Psykoterapi mot schizofreni fick dåligt rykte på 60-talet när det visade sig att psykoanalys gav en försämring hos de flesta. Senare har det dock visat sig att psykoterapin KBT ger 30-50 % minskning av positiva symptom och det är det bästa resultatet hittills vid schizofreni. KBT kostar nog en 10000 kr att genomgå, men det anses billigt för att vara psykoterapi eftersom KBT:n ges endast vid 11 tillfällen.

Man skall nog inte ha så överdriven tilltro till hjälp från psykologer för en av de som varit sjukast här på sajten hade en mamma som var psykolog. Han borde ju egentligen ha varit friskast här om psykoterapi är lösningen.
Mer
11 år 6 månader sedan #526239 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet Hur fungerar er behandling?
Jag gick hos psykolog typ varannan vecka i två år, det var pga Aspergern jag fick psykologen men i journalen står det jag var där pga "svår ångest". Det var även den psykologen som nämnde bipolär först redan på första samtalet. Har sedan gått på känslohanteringsterapi i grupp, den var för borderline och liknade DBT (fick köra så eftersom det inte finns riktig DBT i Värmland än). Jag har nu inte haft samtalskontakt på två år cirka, men läkaren sa jag skulle få samtal hemma eller på psyk med psykosenheten en gång i veckan om jag får schizoaffektiv istället för bipolär.
Mer
11 år 6 månader sedan #526282 av Mammuten
Fabian ligger i startgroparna för regelbundna samtal med psykolog. Psykologen har tidigare varit yrkesverksam inom en konstform som Fabian brinner för. Samtidigt som de pratar om hur man hanterar röster, betydelsen av att fortsätta medicinera etc så ska psykologen hjälpa Fabian med ett konstprojekt.

Dessutom blir detta inget psykologen gör bara för Fabians skull, jag märker att han tycker att det är genuint kul att ägna sig åt konsten tillsammans med Fabian.

Även vi föräldrar ska få psykologhjälp för att kunna vara bra föräldrar åt både Fabian och hans syster (som förstås ofta kommer i kläm). Och för att inte tappa bort oss själva eller varandra i allt det slit som uppstår när ett barn blir sjukt.

Skulle tro att det Fabian får blir ganska KBT-aktigt. Jag återkommer säkert och berättar hur det fungerar framöver.
Mer
11 år 6 månader sedan #526296 av Isa-Alise
Jag har fått:

Psykospsykoterapi av psykoterapeut, 1 gång varannan vecka i 6 års tid.

KBT 1 gång varannan vecka i 1 års tid, av en psykolog.

DBT 1 gång varannan vecka i 1 års tid, av en psykoterapeut.

Går nu en Mindfulnessutbildning, varje vecka, även denna ledd av en psykoterapeut.