Läsa sin journal

Mer
18 år 3 månader sedan #32263 av Saari
Läsa sin journal skapades av Saari
Finns säkert flera trådar om detta, men jag startar en tråd i alla fall...

Hur går man tillväga för att ansöka om att få läsa sin journal? Är det någon här som har gjort det, och hur har det påverkat er?
Mer
18 år 3 månader sedan #32264 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Läsa sin journal
Om journalen är färsk så får du fråga din behandlande läkare.

Om den ligger undanstoppad i ett föråd på något annat ställe där du inte varit på länge, och det har varit någon annan läkare som har haft hand om den. Då kan den ligga i ett förråd i källaren.

Då får du fråga administrativ personal om de kan leta upp den och se vilken läkare det var. Då, när de fått fram det så kontakta den läkaren.

När jag fått läsa min journal så har det alltid suttit en läkare med i rummet. Detta för att de säger att om det skulle vara något i den som du inte förstår så måste han kunna förklara det för dig.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
18 år 3 månader sedan #32266 av Interlude
Svar från Interlude i ämnet Läsa sin journal
jag frågadee min psykolog som frågade överläkaren...haha var inte så kul när dom skrivit att jag vid flera tillfällen bettet mig omogen haha
Mer
18 år 3 månader sedan #32267 av alien
Svar från alien i ämnet Läsa sin journal
de senaste två ggr när jag varit på akutpsyk har jag träffat samma läkare och då hon gått ut ur rummet, för att hämta receptpapper (som ena gången var slut och den andra gången var det ett särskilt då jag skulle få ut imovane), så låg journalen framme på bordet. gissa om jag var sugen på att läsa, vågade inte mer än att glutta lite på journalen, ifall hon skulle komma tillbaka precis. haha den har hunnit bli tjock vid det här laget :D

har frågat min ordinarie läkare om min rätt till att få läsa min journal - och det var bara att fråga specifikt, så skulle jag få det, men helst ville han vara med då, ifall det dök upp frågor under tiden, lät det som. men har även hört att man kan få den kopierad, men det beror kanske på vilken mottagning och vilken läkare man har. skulle vara lugnast att få läsa den hemma i lugn och ro, så kan man ställa frågor sedan, men det klart det kanske är bra att ngn professionell är med samtidigt också.
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 månader sedan #32270 av
Svar från i ämnet Läsa sin journal
Hämtat från landstingets sida:

Du har rätt att läsa din journal
I patientjournalen antecknas den vård du får. Det är bara du själv och den personal som vårdar dig som har rätt att läsa din journal. Om du inte förstår innehållet i din journal, be någon förklara det för dig!

Varje vårdinrättning för egna journaler. Det kan därför finnas flera journaler i ditt namn. Du kan också få kopior på din journal. Landstinget tar en kopiekostnad – fråga vad som gäller i ditt fall.

Undantag: Du kan bli nekad att läsa vissa delar av din journal om din läkare bedömer att ditt tillstånd kan försämras, eller om någon annan som nämns i din journal kan ta skada.
Mer
18 år 3 månader sedan #32275 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Läsa sin journal
Jag beställde kopior på min journal och har kunnat läsa den själv i lugn och ro... det var skönt att få se vad som står i den....