Eliminera sin egen journal ?!

  • Gäst1
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 månader sedan #32421 av Gäst1
Eliminera sin egen journal ?! skapades av Gäst1
Jag har varit patient både inom öppenpsykatrin och slutna psykvården. Jag vill att psykatri-journalerna ska elimineras så att de inte finns längre. Är det möjligt? Om ja, hur går jag tillväga ?
Mer
18 år 3 månader sedan #32424 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet Eliminera sin egen journal ?!
Det är läkarens skyldighet att skriva journal. Den kan inte raderas på patientens uppmaning. Däremot kan din journal inte arkiveras under all tid. Så småningom kan den gallras bort ur arkivet om cirka 75 år.
Det finns en lag som heter patientjournallagen där det går att läsa om reglerna kring upprätandet av journal.

/Sofie
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 månader sedan #32426 av
Svar från i ämnet Eliminera sin egen journal ?!
Jag ska be och få länken kring patientjournallagen som beskriver reglerna kring upprätandet av journal.
Mer
18 år 3 månader sedan #32427 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet Eliminera sin egen journal ?!
www.notisum.se/rnp/sls/lag/19850562.htm

Pröva den, eller sök på Google efter fler sidor.

Läs framför allt § 6.

/Sofie
Mer
18 år 3 månader sedan #32428 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet Eliminera sin egen journal ?!
§ 4 kan vara bra också.

/Sofie
Mer
18 år 3 månader sedan #32429 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet Eliminera sin egen journal ?!
Vill också säga att journalen är till för att du ska kunna få hjälp och får inte läsas av obehöriga. Det som står om dig i din journal, och då speciellt eftersom det är en journal inom psykiatrin, är inte sanningar skrivna i sten, utan bara vad läkaren och andra vårdgivare har kommit fram till. Det är en sammanställning, inte en roman eller en dokumentär. Givetvis kan man fått med vissa faktafel, som fel namn på skolan du gick på eller något sådant. Försök ha överseende med detta. Det är bara en dammig gammal journal när allt kommer omkring och ingen annan kommer att läsa den.

Diagnos är en beskrivning av symtomen sådana de ter sig vid ett visst tillfälle.

/Sofie