Traumaavdelning?

  • Exocet
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 månader sedan #33059 av Exocet
Traumaavdelning? skapades av Exocet
Jag går på samtal en gång i veckan. Men jag vet inte om jag hamnat rätt egentligen, eftersom jag är på en psykosavdelning. Jag vet inte om det verkligen är där jag hör hemma, jag har ju i huvudsak Asperger.
Jag kanske behöver hjälp att få bearbeta olika trauman och jobbiga händelser jag varit med om. Saker som hänt, saker jag sett och hört som gjort mig illa berörd. Var kan man få det?
Jag får väl göra så att jag berättar om det jag varit med om, som gjort att jag känner mig deppig och vissen ibland och sedan så får de slussa mig vidare om jag har andra behov.
Mer
18 år 3 månader sedan #33069 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Traumaavdelning?
Jag tror att ganska många med schizofreni har olika trauman, som de drabbats av. Ganska många har PTSD dvs posttraumatiskt stresssyndrom. Det kan t.ex. uppstå efter olika tvångsåtgärder som tvångsvård. Jag tror inte att vården är så bra på att bearbeta trauman ännu. Vad gäller schizofreni så behandlas främst positiva symptom samt i viss mån också ångest och depression. Det tar nog lite mer tid innan man på allvar börjar behandla trauman vid schizofreni.

Fredric, eftersom du har en samtalskontakt en gång i veckan, så har du ju möjlighet där att samtala om det som trycker dig. Kanske går det den vägen att gå att hitta på en lösning på dina problem som du har.