Hur funkar det i praktiken om jag inte har tvångsvård?

Mer
7 år 3 månader sedan - 3 år 2 månader sedan #899544 av MsTibbs
Det skulle jag tro, att om du blir tillräckligt dålig, så kan de ta polishandräckning på dig, detta oavsett om du haft ÖPT förut eller ej.
Jag tror läkare är mer medgörliga med patienten om man inte har ÖPT?
Last edit: 3 år 2 månader sedan by Admin1.
Mer
7 år 3 månader sedan #899762 av Admin1
Får du psykos och vägrar vård fast du är en fara för dig själv och andra kan du få LPT. Man kan få psykos fast man tar antipsykotikan, så man behöver inte avbryta medicineringen för att få psykos. Men 40 % av psykoserna blir inte inlagda, så det beror hur man agerar utåt också.
Mer
7 år 3 månader sedan #899834 av memphis
man kan ta drastiska beslut. tex att man ska stoppa trafiken på en motorled. inte för att man vill skada någon utan för att man vill avhjälpa en katastrof. ett exempel bara.
Mer
7 år 3 månader sedan #899853 av MsTibbs
...eller hot om våld mot andra eller självmord som verkar trovärdiga.
Mer
7 år 3 månader sedan #900065 av Admin1
Det är ju inte bra om man misshandlar någon under psykos. Det blir rättspsyk då i säkert 5 år, men i värsta fall 20 år eller ännu längre. Inte så kul med det och inte veta,när man kommer ut.
  • Koltrast73
  • Besökare
  • Besökare
3 år 2 månader sedan #1322436 av Koltrast73

Admin1 skrev: Får du psykos och vägrar vård fast du är en fara för dig själv och andra kan du få LPT. Man kan få psykos fast man tar antipsykotikan, så man behöver inte avbryta medicineringen för att få psykos. Men 40 % av psykoserna blir inte inlagda, så det beror hur man agerar utåt också.

 

Besparingskrav och Corona kan göra så att många får lida eller härda ut på grund av att de inte är utåtagerande kan det verka som.. Bra och viktigt ämne på denna tråd tycker koltrasten..