Vårdhaveriet

  • Exocet
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 11 månader sedan #40671 av Exocet
Svar från Exocet i ämnet Vårdhaveriet
Jag vet att det är svårt att få hjälp av dem.
Men ni har fel om det att de inte vill ha bort våld, de är hyperförsiktiga och paranoida med alla som begått våldsbrott. Och det har jag ju gjort.
Det är nog bra, men det kan bli bättre.
Jag har bland annat sökt hjälp för kontaktsvårigheter och svårt att hantera konflikter, men inte fått den hjälp jag vill ha.
Det kanske de inte kan ge heller, jag fick gå en konflikthanteringskurs i o f sig, men den var mest för vardagliga konflikter, inte de där stora som gör ont i själen.
Och jag har så svårt att träffa tjejer så jag tvivlar ibland på min sexuella identitet.
Det är svårt att bryta gamla mönster, det är svårt att få bra vård.
Jag har fortfarande kvar min roll i de flesta situationer som "Retard" eller efterbliven.
Skulla vara kul om jag blev myndigförklarad i praktiken och inte bara på pappret.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 11 månader sedan #40679 av
Svar från i ämnet Vårdhaveriet
Men du har vällskaffat dig en tjej nu Fredric eller?
  • Exocet
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 11 månader sedan #40699 av Exocet
Svar från Exocet i ämnet Vårdhaveriet
Hon säger att hon bara vill vara vänner eftersom jag har så låg social status bland annat.
Mer
17 år 10 månader sedan #41018 av Sylviaplath
Svar från Sylviaplath i ämnet Vårdhaveriet
Mer tvång? Det räcker mer än väl med det tvång som redan utövas. Under min långa tvångsvårdsperiod fick jag i slutet inte ha vare sig mobil eller tillgång till internet. Och det utan förslaget om förbud.

Och innovationen 'sysslolöshetsterapi'. Och gröt-mötena. Jasså. Sylvia behagar trilskas genom att spy av filen och begär havregrynsgröt?

Möte 1: ST-läkare, ssk och kontaktperson. Frågeställning: Är havregrynsgröt en del av normal svensk frukost. ST-läkarens beslut: Ja. Havregrynsgröt är del av normal svensk frukost. Protest från vårdare. Varför ska vi laga gröt till Sylvia?

Möte 2: Överläkare, chefssk, ssk, fackliga representanter för vårdarna och Faans moster. Frågeställning: Vem ska laga och finansiera Sylvias gröt? Överläkarens beslut: Om Sylvia finansierar 7 kronors paketet havregryn själv, och tillika lagar gröten kan hon få gröt och tom ta en sked av den sylt som annars är avsedd för fil.

Och bok-mötena... Hur många egna böcker får Sylvia ha?
Beslut från överläkaren: Max Två! (Att läsa överläkarens avlagda hänt i veckan och andra slasktidningar var dock utan restriktioner, men det visste hon att jag inte skulle göra. Inte glo på hennes favoritprogram 'Dr Phil' heller.

Bokmöten fortsättning: Jaha, Sylvia vill djävlas genom att efterfråga Bibel? Frågeställning: Är bibeln en bok, eller 66 st böcker? Om 66 böcker måste tillåtna bibelböcker kopieras eller tillåtet antal böcker rivas ut. Ny frågeställning: Är bibel religion? Överläkarens beslut: bibeln får för tillfället anses tillhöra religion och föras in av utomstående efter genomgång av väska, dvs innehas utöver de två tillåtna egna böckerna.

Och lugnande tvångsinjektioner. Oj då. Varje gång vi överfaller lugn Sylvia med Cicordinol mm slår visst Sylvia sönder glastavlorna i korridoren en efter en. Och hoppsan. Där rök glasen i vitrinskåpen. Bäst att rädda det som räddas kan. Beslut: tvångsinjektioner på Sylvia upphör Varför då måntro....

Listan över 'tvång' kan göras hur lång som helst. Listan på godtycke är oändlig...
  • osso
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 10 månader sedan #41019 av osso
Svar från osso i ämnet Vårdhaveriet
Sylviaplath, håller med dig om ditt inlägg. Det är så här det går till. Och det är patetiskt och ingenting man mår bra av. De visar och utövar sin makt enbart. De visar också sin egen intelligensnivå och vad de klarar att utöva i sin yrkesutövning. Tänk att de får pengar för att bete sig så här. Jag uppfattar "vården" på precis samma sätt som du (finns säkert väldigt många nu som säger " jag har aldrig varit med om det, så har aldrig jag blivit behandlad, vårdarna och läkarna är bara snälla mot mig) så därför säger jag att precis såhär uppfattar jag att det går till!!

Nä jag tycker det är misshandel att isolera psykiskt illamående människor!! Men det är en väl beprövad metod de har. De har tillåtelse att utestänga alla anhöriga och vänner. "Besöksförbud" heter det. Och själva vägrar de att prata med en. Och detta kallas för "vård". [size=150:2prs97yr]Det är äckligt![/size:2prs97yr]
Mer
17 år 10 månader sedan #41021 av Sylviaplath
Svar från Sylviaplath i ämnet Vårdhaveriet
Jag förstår ju att min erfarenhet inte är unik, men den sk 'vården' av mig fick mig att göra ett antal självmordsförsök. En ung kvinna på andelningen lyckades också. Hon var en så fin, men känslig person, och hon mådde dåligt av vården. Kände sig illa omtyckt och övergiven av personalen och överläkaren. Mådde dåligt av överläkarens hemsnickrade psykoterapi som talade om för henne vilken dålig människa hon var. Hennes mamma hade ringt samma kväll och desperat bett personalen se till henne, men de brydde sig inte. Hon hängde sig i duschen strax efter. Hon blev 19 år. 19 ÅR!!!