Feldiagnostiserad av psykiatrin.

Mer
6 år 10 månader sedan #945431 av Schism
Jag har haft oturen att bli feldiagnosticerad, har haft 2 psykoser. Den gamla läkaren satte diagnosen schizofreni - ospecificerad men den nya säger att jag inte har diagnosen, det gör min psykoterapeut också och de säger att jag aldrig haft den.

Just nu tar jag endast 5 mg abilify, cipralex och immovane och känner mig synnerligen frisk.

Jag ska ha ett läkarmöte om 14 dagar där vi ska sätta ut det sista av av neuroleptikan (abilify).

Hur ofta sker det här?
Kan man få någon slags ersättning eller ska man anmäla detta?
Jag hyser inget agg, men jag känner att det är lätt att få en läkare som ställer en diagnos och helt plötsligt får man en nya som kan ändra. Detta är ett misstag.
Vidare tror min psykoterapeut att man kan bli botad från schizofreni men att det kräver mycket jobb. "Botad" är ett ovanligt ord att höra inom vården men inger hopp!

Vad säger ni om detta?
Mer
6 år 10 månader sedan #945436 av Utomjordingen

Schizm skrev: Vidare tror min psykoterapeut att man kan bli botad från schizofreni men att det kräver mycket jobb. "Botad" är ett ovanligt ord att höra inom vården men inger hopp!


Det tror inte jag i alla fall - jag är levande bevis på att schizofreni är kronisk psykisk sjukdom.
Mer
6 år 10 månader sedan #945447 av Admin1
Om du lidit skada av diagnosen på något sätt kan du få ersättning via Patientskadeförsäkringen. Det är 10 % som kan ha fel diagnos, men ofta verkar nya diagnosen bli en annan, som t.ex Aspergers. Ibland kan diagnosen variera över tiden. Man kan börja med schizotyp eller vanföreställningssyndrom och senare få schizofreni t.ex.
Mer
6 år 10 månader sedan #945472 av Geta
Min psykoterapeut trodde också att hon kunde bota mig från schizofreni. Det var inte fallet. Hon satte ut antipsykotikan. Jag blev vrålpsykotisk, så att polisen hämtade mig.
Mer
6 år 10 månader sedan #945888 av Admin1
Fler har avbrutit medicineringen efter uppmaning från psykoterapeut. Tror det var Fredrik, som senare pga slutade att jobba.
Mer
6 år 10 månader sedan #945903 av Klanggedin
Har också avslutat på psykoterapeuts initiativ, tog 9 månader men sen var jag slut! Orkade inte utan medicin..