Brukarinflytande...styrning...

Mer
20 år 6 månader sedan #161 av Roger
Hej!
Vad är det som är bra och dåligt med brukarinflytande och brukarstyrning...
Hur skall man få drabbade att engagera sig i vården?

Ge mig lite tips och frågor så har jag något att jobba vidare med... :D
Mer
20 år 6 månader sedan #163 av Admin1
Ökat brukar och anhöriginflytande över vården är frågor, som drivs i England och USA.

I USA är man bekymrad över att nya behandlingar introduceras för långsamt inom psykiatrin. Det kan ta 15-20 år innan en ny effektiv behandling används över allt. Genom att ge brukare och anhöriga mer inflytande, så tror man att utvecklingen kan kraftigt påskyndas.

När det gäller schizofreni är det viktigt att vara medveten om att sjukdomen varierar mycket mellan individer och även över tiden inom samma individ. Dessutom vet ej vården eller någon annan för den delen heller vad som orsakar sjukdomen.

Det innebär att vårdens kunskap är baserad inte på egna upplevelser utan huvudsakligen på brukarnas egenrapporterade symptom som de sammanställt, strukturerat och utvärderat. Mot den bakgrunden är det naturligt att om vården tar sina kunskaper på allvar måste de också inse att ett brukarinflytande är viktigt och essentiell del av terapin.

Tyvärr, har vi inte nått så långt i Sverige trots att vi har haft en lagstiftning i 20 år som ger ett medinflytande. En eloge till de lagstiftande myndigheterna och fingret till den myndighet som övervakar efterlevandet av lagen.

Problemet i Sverige är att vården är bristfällig. Det gör att många är i ett för dåligt skick för att kunna utöva ett reellt medinflytande. Det är därför viktigt för brukar- och anhörigorganisationer att mer militant driva på utvecklingen av vården på länsnivå. Det är där vården utformas och bedrivs. Socialstyrelsens nya kunskapsöversikt kan användas som underlag för hur vården skall utformas på länsnivå.

De, som är i ett gott skick, kanske 30 % kan troligen få ett gott medinflytande om de är medvetna om sina rättigheter. Det är därför viktigt att i patientutbildningen inkludera ett avsnitt om patienträttigheter med praktiska exempel. Jag har inte fått någon patientutbildning, så jag vet inte riktigt vad som ingår där.

För de som är i sämre skick kan en kontaktperson med bra kontinuerlig kontakt
vara ett bra sätt att få ett ökat brukarinflytande.

De som får tvångsvård bör per automatik få en stödperson tilldelad.

Egentligen är lagstiftning i Sverige bra inom de flesta områden inom schizofrenivården. Problemet är efterlevnaden. Brukarorganisationer måste få ett större inflytande över vårdprogrammen och även läkemedelsrekommendationerna på länsnivå. Vården måste kontrolleras och övervakas bättre och vid allvarligare brister utsättas för tvångsåtgärder, som det finns en stor förståelse för inom vården.

Admin