Behövs 1500 sängplatser till?

Mer
20 år 6 månader sedan #165 av Admin1
Det har från politikerhåll sagts att det behövs ytterligare 1500 sängplatser för psykiatrin. Man börjar dock undra om de läst Socialstyrelsens kunskapsöversikt för schizofrenivården. Där står bl.a:

Av Socialstyrelsens slutenvårdsregister framgår att antalet vårdtillfällen för patienter med schizofreni under perioden 1994-2002 minskade med mer än en tredjedel från 12 870 till 8 114 platser. Samtidigt minskade antalet vårddagar ännu mer med cirka 75 procent, från 1 802 000 till 424 000 vårddagar.

De totala samhällsekonomiska kostnaderna för schizofreni är på 13,6-18,2 miljarder kronor, varav alltså 10,1-13,4 miljarder kronor (74 %) i indirekta kostnader (förtidspensionering, sjukskrivningar).

Alltså c:a 27 % av de med schizofreni vårdas en gång om året på sjukhus. Totalt så behövs 1171 sängplatser för att ge 424000 vårddagar. 1500 sängplatser till skulle medföra en fördubbling.

Men det blir ännu konstigare när man läser mer i Socialstyrelsens skrift. Där framgår att sjukhusvården snart skall nästan enbart bestå av tvångsvård och att övriga skall vårdas i hemmet eller på övernattningsenheter utanför sjukhusen. Det verkar också som vissa Landsting redan planerar för detta.
Skall vi alltså få 2700 sjukhusplatser för tvångsvård? Eller???

Man kan också ifrågasätta om mer slutenvård minskar våld vid schizofreni. Våldet har inte ökat efter psykiatrireformen trots att sjukhusvårdsdagarna var 4 gånger fler och även antalet vårdtillfällen var 50 % högre.

Jag undrar om någon vet hur de tänker???????
Mer
20 år 6 månader sedan #166 av aik33
Svar från aik33 i ämnet behöva 1500 sängplatser
Din matte e de säkert inget fel på men behovet av fler vårdplatser e nog inget fel igenligen jag har under mina flertaliga inläggningar mött människor som mått otroligt dåligt som skrivs ut iförtid (de mår kass av olika anledningar deppresioner ,psykoser,självmorstankar mm alltså ej bara psykoser) men får vandra ut av orsaken att mer behövande människor "pokkar på" (PLATSPRIST!!??)"behöver skrivas in..Alltså de finns en mentalitet (hjäplöshet) av överläkare i en del /flera(?) landsting att på fredag rensar vi för att klara nästa vecka anstorming (har sjölv erbjudit min plats till en förkrossad människa som skulle skrivas ut (men läkaren särskilt med all rätt nekade att de var lämpligt att jag gick ut )men ändå bara min enkla reflektion...eller har ja missförstått nånting kan va så ibland...........
MVH aik33


PS vet ej om mitt svar hamnar under din rubrik ( Admin) ursäkta isåfall
Mer
20 år 5 månader sedan #167 av Admin1
Jag tror mycket på den framtida reformerade schizofrenivården med vård i hemmet. Många med psykoser är ovilliga att vårdas på sjukhus och därför är det bra med hemvård.

Det verkligt förträffliga är dock att hemvården skapar en kontinuerlig vårdkontakt i hemmiljön, vilket ger helt andra möjligheter att bedöma personens behov av sociala insatser mm. Dessutom kommer säkert att de direkta patientorienterade insatserna att öka. På ett sjukhus går mycket av personalens energi åt till personalfrågor och internkommunikation. I hemmet däremot blir det mer patientorienterat. Dessutom kommer det att på större orter finnas nattpatruller, så man kan få besök när helst man behöver det.

Idag finns oftast bara ett vårdalternativ dvs sjukhusvård.
När sjukhusvården är över tar vården slut. Hemvården däremot kan fortgå så länge som det finns ett behov av den. Förmodligen kommer även de som är i väldigt bra skick att få ett besök då och då.

Detta gör med all säkerhet att inläggningarna på sjukhus kommer att minska drastiskt och att det kommer att bli ett kraftigt överskott på sjukhussängar .
Nackdelen med det nya systemet är att på landsbygden kommer det bli ungefär som idag. Den nya reformen kommer inte så mycket beröra landsbygden tyvärr. Hoppet på landsbygden utgörs av om distriktsköterskorna skall kunna göra hembesök.