Vad menar ledaren?

Mer
4 år 5 månader sedan #1206418 av Clean
Svar från Clean i ämnet Vad menar ledaren?
Tack Geta! Det är alltså ca 300 som dömdes till rättspsykiatrisk vård förra året. Och att det finns 1,4 miljoner i Sverige som lever med psykisk ohälsa.

Dom skriver eller pratar förbi varandra för dom båda har rätt och det handlar om helt skilda ämnen

Jag tror inte att mental sjukhusen kommer inte tillbaka.

Men jag gillade mera RSMH krönika och svar på den första krönikan. Det var tex att patienter, vården och läkare och politiker som fick bort i RSMH dessa vidriga, hemska och inhumana mental sjukhus. All heder till dessa.
Mer
4 år 5 månader sedan #1206419 av Clean
Svar från Clean i ämnet Vad menar ledaren?

Modesty skrev:

AddictedWhore skrev: Detta står längst ned på krönikan

- Ända sedan införandet av Ädelreformerna, som Psykiatrireformen var en del av, har man kunnat konstatera att detta fungerade för många, men inte alls för somliga. För en del är friheten inte frihet. Och för dem måste man kunna erbjuda omfattande vård. I vissa fall livslång.

Hon menar dom flesta klarar sig utan någon större fara, men det finns en liten grupp som inte klarar sig och behöver mera hjälp än idag görs!


Ja det är sant. Jag tycker bara det är lite svårt att veta vem som är i behov av livslång tvångsvård och vem som inte är det.


Ja det vet jag inte, faktiskt svårt att svara på. Tex släktingar, polisen, socialen, eller nån söker självmant hjälp vilket många gör innan ett vansinnesdåd
Mer
4 år 5 månader sedan #1206420 av Geta
Svar från Geta i ämnet Vad menar ledaren?
Det har funnits medlemmar här på Viska som har längtat tillbaka till mentalsjukhusen men jag tror att ingen här har varit intagen på mentalsjukhus någon längre tid.
Mer
4 år 5 månader sedan #1206421 av Modesty
Svar från Modesty i ämnet Vad menar ledaren?

Geta skrev: Det har funnits medlemmar här på Viska som har längtat tillbaka till mentalsjukhusen men jag tror att ingen här har varit intagen på mentalsjukhus någon längre tid.


Vad krävdes då tidigare för att man skulle få en fast plats på mentalsjukhusen?
Mer
4 år 5 månader sedan #1206425 av Clean
Svar från Clean i ämnet Vad menar ledaren?
Ja tex utomäktenskapliga graviditeter kunde vissa få mentalsjukhus!
Mer
4 år 5 månader sedan - 4 år 5 månader sedan #1206428 av Modesty
Svar från Modesty i ämnet Vad menar ledaren?

AddictedWhore skrev: Ja tex utomäktenskapliga graviditeter kunde vissa få mentalsjukhus!


Jag blir inte jätteförvånad.
Tänker lite att mentalsjukhus kanske lätt blir en soptunna för allmänt väldigt jobbiga personer. Jag blir lite mörkrädd av alla kommentarer på DN som lite lovordar mentalsjukhusen. Jag tycker att just detta att iPs-modellen är så framgångsrik tyder ju på att sammanhang och mening gör
Väldigt stor skillnad för psykiskt sjuka individer. Kan mentalsjukhus erbjuda det?
Last edit: 4 år 5 månader sedan by Modesty.