Renodlad psykosavdelning

  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
14 år 7 månader sedan #245086 av Fantasio
Hur ser det ut i just din stad? I min lade de ned psykosenhetens egna avdelning häromåret. Ett steg tillbaka, anser jag. Där visste personalen exakt hur de skulle bemöta de inlagda. Man kan säga att vården var skräddarsydd för oss med psykossjukdom.

Numera hänvisas man till sjukhusets avdelningar, där man "slåss" om vården med deprimerade, anorektiker och andra (observera att jag inte förringar deras sjukdomar). Det käns lite som ett lotteri vilken vård och vilket bemötande man ska få. Saftiga skatter får man betala, men vården lyser med sin frånvaro.
Mer
14 år 7 månader sedan #245088 av Nissegossen
Jag har ju inte varit inlagd på många år, så att jag kan faktiskt inte tala om hur vården på sjukhus fungerar idag och vad personal har för grundläggande idéer om hur det ska se ut...

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • vnv
  • Besökare
  • Besökare
14 år 7 månader sedan #245090 av vnv
Svar från vnv i ämnet Renodlad psykosavdelning
Har bara legat 1 natt på Psykosavdelning pga platsbrist så jag kan inte uttala mig. Avdelningen såg likadan ut som alla de andra på ST:Lars.
Mer
14 år 7 månader sedan #245091 av Geta
Svar från Geta i ämnet Renodlad psykosavdelning
Har ingen aning om jag har varit på psykosavdelning
eller inte. Det har det inte talats högt om i alla fall.
Det gjordes det inte förr då de flesta avdelningar var
olåsta.
Mer
14 år 7 månader sedan #245095 av Nissegossen
För mig har det varit så att jag har på den första tiden jag låg inlagd och många år framåt varit så att jag hamnade på "stormen" vilket var en halv avdelning som var en ren psykos avd med öppna dörrar emellan på dagtid, då man hade tillgång till matsalen gemensamt med andra på avdelningen. I början hamnade man på den avbalkning som var den renodlade stormen, därefter på andra sidan och man hade då även tillgång till köket oavsett tid på dygnet.

Efter kl 9 på kvällen när natten kommit låstes stormen och man hade då tillgång till ett dagrum med TV, toaletter och ett rökrum, tillika bältesrum, det stod en säng där förberedd i rum nr 13... vilken jag en gång hamnade i. :cry:

Jag måste tillägga här att dörren till själva avd alltid var låst, det existerade inte att det bara var att öppna dörren och gå ut, utan att fråga om lov först och till en början med fick man tillåtelse att gå fram och tillbaka och ta en fika på fiket ibland med personal och en timme senare skulle man till en början vara tillbaka. Därefter fick jag först utökad frigång och därefter hempermissioner...

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
14 år 7 månader sedan #245167 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Renodlad psykosavdelning
Jag har aldrig varit inlagd, där jag bor, så jag har ingen aning om hur det är här. Planeringen på längre sikt är nog att sjukhusavdelningarna ger endast tvångsvård, medan den frivilliga vården skall ske på små enheter med fyra sängplatser nära hemmet.