psykiatriska sjukhus

Mer
19 år 6 månader sedan #5205 av erco
:?: Jag undrar om nogon vet vilcket som är sveriges största :?:
Mer
19 år 6 månader sedan #5207 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet psykiatriska sjukhus
Jag tror nog att alla mentalsjukhus är nedlagda idag och istället finns det psykiatriska kliniker på de vanliga sjukhusen. Jag gissar att Karolinska sjukhuset har landets största psykiatriska klinik.

Det finns ett sjukhus för rättspsykiatrisk vård, som heter Karsudden. Det är nog det största psykiatriska sjukhuset idag, samtidigt så är det ju inte precis ett vanligt sjukhus. Du kan läsa mer om Sveriges psykiatriska vård här:
www.hubin.org/publicfamilyinfo/w ... gn_se.html
Mer
19 år 6 månader sedan #5215 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet psykiatriska sjukhus
förr var ju Beckomberga Sjukhus Europas största psykiatriska sjukhus med nästan 2000 platser, men det lades succesivt ner under 90-talet.
jag låg där på den sista öppna avdelningen.
Byggnaderna är idag delvis tomma, rivna eller användna till öppenvård och till en slutenvårdsavdelningar. Men området finns kvar, fastän stängslerna är bortklippta. Men alla gamla vaktkurer, kulvertar osv finns kvar.
Väldigt spännande att titta runt på området.
Eftersom jag känner personalen så har de släppt ner mig i kulvertarna där man kan komma upp och titta på de gamla stängda avdelningarna. Det är oerhört lärorikt att se hur mycket den psykiatriska vården ändå utvecklas sedan de avdelningarna var i bruk.
Där finns det ju nästan inga enmannasalar, utan mer vanligt med både 5 och 6 bäddar i varje rum.
Avdeliningarna är över lag väldigt primitivt utformade. Vitmålade, tjocka galler för fönstrena, isoleringsceller etc.
Det finns en mycket bra bok skriven om Beckomberga, sedan hela sjukhuset och dess stängning är lite mytomspunnen, boken heter "Beckombergalandet" och är skriven av en kille som heter Lars K. Johansson, som är född och uppvuxen innanför stängslet, i en vårdares familj (vårdarna bodde också innanför staketet, det var som ett mini-samhälle därinne).
"Beckombergalandet" har en hemsida, tror det är www.beckombergalandet.nu
oerhört intressant.

Jag låg på "gamla" beckomberga i ett år, sedan när lokalerna öppnade igen runt år 2000 bodde jag där ytterligare 2 år fast institutionen då kallades något annat.
Mer
19 år 6 månader sedan #5221 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet psykiatriska sjukhus
Intressant att du varit inlagd på gamla Beckislokaler. Mentalsjukhusen är ju som sagt nedlagda, men det finns skäl att misstänka att personalen på de gamla mentalsjukhusen jobbar kvar inom psykiatrin. Det har ibland kommit en del kritiska synpunkter på det. Att arvet från mentalsjukhusen lever kvar i dagens psykiatri därför.

Du, tryskey, som har sådan stor erfarenhet av vården. Har du märkt något negativt med den personal, som jobbat tidigare på mentalsjukhusen jämfört med annan yngre personal?
Mer
19 år 6 månader sedan #5233 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet psykiatriska sjukhus
Hela den sista avdelningen, inkluderat personal, flyttades först till Sabbatsberg där det rådde fruktansvärda förhållanden. Vi låg fem-sex patienter i trebäddsrum. när avdelningsföreståndaren kom ner och sa åt personalen att sätta in ytterligare en säng i varje rum p.g.a. att de skulle skapa fler platser hotade personalen att gå till media osv.
Avdelningen blev då, efter ungefär 4 månader på sabbatsberg förflyttad till St göran avd 51 och 52, som fortfarande finns kvar.
På dessa avdelingar är det senast jag var där kanske 70% "Gammal" beckis-personal.
Jag har oerhört bra erfarenehter av den personalen. Tyckte just att måga av de gamla "rävarna" var betydligt tryggare i sina jobb än den nya personalen var. De tog det mer coolare och hade inte så många egna problem att blanda i behandlingen.
Jag kände att det nästan var ett plus att de varit med på den tiden då psykvården verkligen var avskyvärd. De visste vad de skulle värna om, och de hade själva varit med och sett hur bra patienterna mådde av den mer "personliga" kontakt personalen är tillåtna att ge nu för tiden (och de är ju inte så superpersonliga, så man kan ju bara tänka sig hur det såg ut förr, då de kanppt fick tilltala patitenterna och mest bara skulle finnas som någon sorts "storebror" och betrakta ovanifrån).
Så kom det någon ny och sprättig läkare med regregerade behandlingsidéer så kunde de gamla vårdarna med sin mer gedigna erfarenhet lätt strunta i läkarens idiotier.
Men jag vet att mången personal från den gamal insitutionen är nästan mer "galna" än patienterna. Har själv stött på vårdare som knappt kan föra en normal konversation och mest stod och sopade golvet i ett hörn. Överläkaren på St göran avdelningarna är mycket klipsk och jag kan tänka mig att hon sköter avdelningen så pass bra så att de gamla rötäggen inte finns kvar där längre.
Säkert går sådana gamla orginal kvar och spökar någon stans, men jag har inte stött på någon.
Nej, min åsikt och erfarenhet är att den gamla Beckispersonalen snarare var bättre och vettigare än de nya.


jag har sammanlagt legat över 4 år i Beckis lokaler. Nu för tiden går jag dit en gång i veckan och hämtar mediciner.
jag är faschinerad av sjukhuset. Känner det som ganska underligt att jag både var med och flyttade ut den sista avdelningen av den gamla institutionen, samt bara fyra år senare var med och flyttade in igen när de började använda lokalerna igen.
Kändes konstigt.
  • Sara111
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 månader sedan #32878 av Sara111
Svar från Sara111 i ämnet psykiatriska sjukhus
vad skumt har ju varit inskriven där i mars förra året kan ej vara nerlagt