En os-guldtagares död!

Mer
19 år 5 månader sedan #5894 av ninni
Hej!
Ingen har väl undgått att läsa/höra att Mikael Ljungberg tagit sitt liv nu i veckan!
En snabb "utredning" har gjorts varvid man konstaterat att ingen brist förekommit i Ljungbergs tillsyn, man hade gjort besök i hans rum var 15:de minut.
Man kan dock konstatera att mycket kan hända från den stund de besökte honom till nästa stund, han hann ta sitt liv!
När jag själv under en period arbetade på ett mentalsjukhus hade vi givetvis självmordsbenägna patienter inlagda och det var absolut förbjudet att lämna dem ensamma ens för en sekund! Någon satt ALLTID vid dem!
Givetvis kan man diskutera rätten att bestämma över sitt eget liv, men INTE när man befinner sig på en psykavdelning! Där FÅR inte sådant hända, det ska inte vara möjligt att kunna ta sitt liv på ett psykiatriskt sjukhus! Att det trots allt är möjligt belyser väl bristerna inom psykvården i dagens Sverige!

ninni
Mer
19 år 5 månader sedan #5895 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet En os-guldtagares död!
-
Mer
19 år 5 månader sedan #5912 av ninni
Svar från ninni i ämnet tabu
Ämnet är tabubelagt, att ta sitt liv skulle vara straffbelagt om det hade varit möjligt!!
Ämnen som är tabubelagda behöver mer än andra lyftas fram och avdramatiseras! Pratas om, inte sopas under mattan!
Alla har inte rätten till ett liv, tänk ändå vilken slump det är att man har livet, men alla måste ha rätt att själv bestämma om man vill leva vidare eller inte! Om man mår tillräckligt djävligt och inte ser någon ljusning måste det vara min rätt att bestämma om liv eller inte liv!
Flera bekanta till mig, ångestfyllda individer, har också valt att ta sina liv och självklart respekterar jag deras vilja och framför allt deras mod att våga göra det!
Inom den eländiga psykvården borde massor av resurser läggas på att försöka få människor att må bättre för att på det sättet förhindra självmord. I stället satsas resurser på ekonomisk brottslighet och liknande :!: Skandal!

ninni
Mer
19 år 5 månader sedan #5950 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet En os-guldtagares död!
Visst var det tråkigt med hans självmord. Jag håller med er. Men självmorden är ungefär 1500 per år och självmorden på sjukhus är egentligen ganska få - 15-20 per år om man jämför med det totala antalet. Om man vill minska på självmorden radikalt måste gruppen som tar livet av sig utanför sjukhusen på något sätt behandlas effektivare. Självmorden har också minskat i antal under de senaste 10-20 åren.

Jag tror att man främst måste få en bättre behandling i öppenvården av psykiska sjukdomar. För schizofreni är risken för självmord störst de första åren efter nyinsjuknandet. Vården av nyinsjuknade måste bli bättre och mer kontinuerlig än idag med uppsökande öppenvård.

Jag tror också att antistigmakampanjer skulle vara bra för att minska tabun och skamkänslor, som kan göra att folk avstår från att söka vård. Många tar säkert hellre livet av sig än söker psykiatrisk vård. Sådana attityder måste man jobba mera med i Sverige.

DN hade en ganska bra ledare om Ljungbergs självmord:
www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp ? ... nderType=2
Mer
19 år 5 månader sedan #5956 av Moonlight
Svar från Moonlight i ämnet En os-guldtagares död!
Ja, av min erfarenhet, skulle det vara hur lätt somhelst att ta självmord på den psykosvilla jag var på. där kunde du få vara lämnad ifred i flera timmar medans personalen stod och rökte och löste korsord. Nyinlagda tjejer som satt i trappan och var helt förvirrade lämnades ifred i flera timmar. Det ä r sjukt