Grönt kort

Mer
19 år 4 månader sedan #6439 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Grönt kort
Ja Admin! Så har jag fattat det. Detta gäller förstås bastandvård, och om du har besvär med ett det fattas tänder, så du har svårt att tugga, så gäller detta även tandprotes arbeten, men det får man ansöka om i varje enskilt fall.
Om det nu är annorlunda någon annanstans det vet jag inte, men jag har inte betalat mer för det.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Pia
  • Besökare
  • Besökare
19 år 4 månader sedan #6443 av Pia
Svar från Pia i ämnet Grönt kort
Hej!
Kan det vara så att jag inte får grönt kort pga att jag inte har schizofreni...
Äter flera mediciner som gör att jag blir torr i munnen..
Och det är ju orsaken till att tänderna rasar.
När man frågar på öppenvårdsteamet eller tandläkaren är det ingen som kan ge en ett ordentligt svar (blir lite sur)
Mer
19 år 4 månader sedan #6444 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Grönt kort
Pia! Fråga till dig. Har du en psykisk sjukdom? I så fall är du berättigad, (tror jag) till grönt kort. Om det finns PO (Personligt Ombud) på din ort kontakta dem, deras telefonnummer står i så fall i telefonkatalogen.

Deras jobb är att vara en länk mellan dig och myndigheter och T ex sociala myndigheter, läkare och annan du har svårt med. De är ditt ombud, kostar inget och är fristående från myndigheter.

Jag kan visserligen prata för mig, men de har hjälpt mig mycket.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
19 år 4 månader sedan #6465 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Grönt kort
Jag läste på RSMH:s hemsida att Försäkringskassan tar det slutgiltiga beslutet och att det kan överklagas till Länsrätten. www.rsmh.se/rattsrad%201.htm
Det är nog viktigt att vara medveten om att detta är inte ett skydd mot tandskador som läkemedel kan framkalla utan att det skall också finnas en allvarlig långvarig sjukdom i botten, som gör att behovet av tandvård ökar långsiktigt.
Mer
19 år 4 månader sedan #7043 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet Grönt kort
jag fick automagiskt grönt kort när jag bodde på ett gruppboende.
Undras varför det är så? Jag hade inte problem med tänderna alls.