Johan Cullbergs memoarer

Mer
16 år 8 månader sedan #87532 av Nissegossen

stefan skrev: Tack för informationen ang detta, har en släkting som ev är drabbad...


Vill i sammanhanget nämna att Akinteon verkar direkt på musklerna. Så, Den sk Ackomodations förmågan vad det gäller förtjockning av linsen av ögat påverkas.

Det innebär att de sex par muskler som styr linsen förmåga att klämma ihop linsen för seende på nära håll förloras, så patienten behöver när man står på Akineton, läsglasögon även om de ålders förändringar som kommer i 40-45 års åldern inte ha börjat. Mao ögat är i avslappnat tillstånd som man har när man sover, Dvs seende på långt håll! Detta är viktigt att påpeka!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
16 år 8 månader sedan #87579 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Johan Cullbergs memoarer

stefan skrev: Tjuvläste illustrerad vetenskap på pressbyrån om Cullberg och hans bror.

Där stod bl.a att brodern p.g.a övermedicering (som enligt Cullberg var vanligare tidigare) drabbats av Parkinson.

Hade ingen aning om att man som Cullberg hävdar kan drabbas av Parkingson p.g.a övermedicinering med psykofarmaka!


Jag har aldrig läst att antipsykotika kan ge Parkinsons sjukdom, men jag har läst att om man har schizofreni så har man en ökad risk att få Parkinsons sjukdom. Normalt är det bara 1 % som får Parkinsons och den börjar oftast i 50-60 år åldern.

Jag upptäckte att biblioteket höll på att köpa in Cullbergs memoarer och jag tänker nog att låna den där.
  • Besökare
  • Besökare
16 år 8 månader sedan #87798 av
Svar från i ämnet Johan Cullbergs memoarer

Geta skrev: Dessutom slår J. Cullberg ett slag för att både kognitiv och
dynamisk terapi ska kunna leva som ett komplement till
varandra. :be

Cullberg är verkligen synkretismens mästare - närmast allting lyckas han förena och få ihop, utan några som helst konflikter. Han kan i samma föredrag ge något till både psykiater som jobbat i trettio år, nyutbildade skötare och nyfikna patienter. Väldigt skicklig diplomatisk begåvning må jag säga. Tänk en psykiatrisamordnare med den kalibern!
Mer
16 år 8 månader sedan #87799 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet Johan Cullbergs memoarer
Apropå psykiatrisamordnare, är det någon som vet om Anders Milton sitter kvar vid sin tjänst, eller om Alliansen har spelat bort honom?

/Sofie (som är intresserad av politik, men inte alltid hänger med så bra).
Mer
16 år 8 månader sedan #87945 av Bitte
Svar från Bitte i ämnet Johan Cullbergs memoarer
Johan Cullberg var på kulturnyheterna igår och berättade lite om sin nya bok och lite om sin bror som man fick se i bild när han målade. Han släpade högerbenet så han har gångsvårigheter.
Mer
16 år 8 månader sedan #87950 av Geta