Hur lång tid tar det att ställa diagnos?

  • nudiebranch
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 1 månad sedan #116018 av nudiebranch
Svar från nudiebranch i ämnet Hur lång tid tar det att ställa diagnos?
Mår väldigt bra idag och tror att jag kommer bli helt frisk så en diagnos spelar egentligen inte så stor roll..

Men ska träffa läkaren snart igen och kan kanske då återkomma med ytterligare info..

Lev väl!
Mer
16 år 1 månad sedan #116136 av Admin1

Stinan skrev: Jag fick diagnos schizofreni efter 35minuter med en psykolog och ett recept på risperdal i handen på en gång! Så det beror nog på läkaren inte på patienten. Fast sen träffade jag en annan psyk. och fick diagnos mano-depressiv efter tre gånger!
Och efter att jag sagt att min farfar var bipolär fick jag cisordinol på ett fat och remitterad för ECT... Det där med "diagnos" verkar för mig vara vääääldigt godtyckligt :(


Schizofreni är nog en diagnos, som är lättare att ställa än manodepressiv. Jag läste att en manodepressiv tar det ofta 10 år av sjukdom innan diagnosen ställs. Det är väl växlingarna mellan mani och depression, som tar tid att utröna. Schizofreni och manodepressiv anses besläktade och medicineringen är ju också delvist likartad. Det finns säkert fall som kan vara svåra att åtskilja.