Vi lever ett onaturligt liv

  • David
  • Besökare
  • Besökare
16 år 1 månad sedan #116117 av David
Svar från David i ämnet Vi lever ett onaturligt liv
Jag är knappt ens åt vänster men må säg att kina ändå skapat
ett framgångsrikt samhälle. Folket har fått det mycket bättre. 500 miljoner
kineser har i princip samma standard som oss i Sverige.
Det är någorlunda fredligt land och kommer bli en av världens absoluta supermakter inom en snar period.
  • Geta
  • Författare till inlägg
  • Borta
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
Mer
16 år 1 månad sedan #116125 av Geta
Svar från Geta i ämnet Vi lever ett onaturligt liv
Varför är det så många ungdomar som blir deprimerade
och får ångest och svälter sig idag?
Inte kan det bero på att vi bor i den bästa av världar.
Mer
16 år 1 månad sedan #116132 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet Vi lever ett onaturligt liv
Håller med. Psykisk ohälsa har ökat i takt med välfärd och att man fått bukt med andra mer somatiska sjukdomar. Det sätt många lever på idag är så fjärran det vi var skapta för några 100 000 år tillbaka. Då levde vi nära naturen och nära varandra. Det fanns också ett mer naturligt förhållande till andlighet.

Det är kanske en dålig tidsålder vi lever i. Vad vet jag??

/Sofie
Mer
16 år 1 månad sedan #116157 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Vi lever ett onaturligt liv
Jag tror egentligen inte att fler idag mår psykiskt sämre än förr. För 50 år sedan försökte man nog till varje pris att dölja sina psykiska problem pga av skambeläggningen som fanns samt risken att hamna inspärrad på mentalsjukhus resten av livet. Många tog hellre sitt liv på den tiden än att de erkände sin psykiska sjukdom öppet.

Idag finns inte samma skambeläggning. Ångest och depressioner är accepterade på ett helt annat sätt och då träder fler fram öppet. Fler söker hjälp hos psykiatrin också vid enklare livskriser, som alla förr förväntades att klara av själva.
Mer
16 år 1 månad sedan #116161 av Nissegossen
Jag har alltid från första stund varit öppen med min diagnos!

Jag kan inte ljuga för någon människa, för att det skulle jag aldrig kunna dölja! Jag har alltid varit "Naken" vad det gäller min diagnos Schizofreni!

Det är ingenting att hymla om, jag säger som det är!
Det har besparat mig ifrån mycket vånda!

Kan bara säga, för att minska Stigmat måste fler gå ut öppet med sin sjukdomsbild! Att hymla om den och att tala i förtäckta ordalag ligger aldrig för mig och har aldrig gjort det!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
16 år 1 månad sedan #116165 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Vi lever ett onaturligt liv
Nä, vi måstte släppa fram utvecklingsländerna. Vi har det för bra! Vi kräver för mycket. Vet man om ngt då kräver man den attributen för att det skall fungera för den personen. Varken freud eller marx hade rätt.
De flesta försöker idag dölja samhällets positiva funktioner till förmån för egen vinning. Manipulerandet sker absolut via media, men även av sådana som förstått sig på att utnyttja systemet. Där är dem borgerliga långt framme.

Vars är världen på väg?