Skillnad mellan schizofren alt. schizoaffektivt syndrom

Mer
19 år 1 månad sedan #9965 av leva
Är det någon som vet vad skillnaden är mellan att vara schizofren eller att ha diagnosen schizoaffektivt syndrom?
Mer
19 år 1 månad sedan #9968 av Zedd
Personer med schizoaffektivt syndrom har psykotiska symptom parallellt med tillstånd av depression eller mani.
Mer
19 år 1 månad sedan #9994 av Admin1
Jag instämmer med Zedd, men samtidigt är schizoaffektiv en diagnos som är ifrågasatt. De finns de som hävdar att schizoaffektiv inte finns utan att de med diagnosen har egentligen schizofreni eller bipolär (manodepressiv) sjukdom istället.
Mer
19 år 1 månad sedan #10014 av leva
Fick min första psykos 1990 och har sedan haft några till. Har också haft depressioner men manisk vet jag inte direkt om jag varit. Men vad vet jag egentligen, det kanske andra har uppfattat mig som. Det är ju det kusliga med att vara schizo. Vem vet egentligen när man är frisk eller sjuk?
Mer
19 år 1 månad sedan #10017 av Nissegossen
Jag märker det, när jag går in i en annan verklighet, men det går några dagar innan jag har kommit till klarhet vart mitt intellekt håller på att driva mig in i.

Jag upptäcker det på så sätt att den inre verkligheten hotar att ta över den yttre gemensamma verkligheten, och då att den inre verkligheten tenderar till att vara så interaktiv med den yttre och spelar en så mycket större roll än allt annat runt om kring mig.

Detta är farligt för mig, detta att jag skulle lyda mina röster, får icke förekomma hos mig. För jag vägrar leva i en låtsasvärld där den verkligheten är sådan att det till slut skulle driva mig dit jag inte vill vara.

Den verkligheten är rena helvetet.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
19 år 1 månad sedan #10026 av Geta
Enligt Jan- Otto Ottossons bok
Psykiatrin i Sverige så kallas det
också cykloid psykos som går att
förebygga med litium.
En bekant till mig fick massor av
neuroleptika vid cykloid psykos.