Vad exakt är ett psykiskt funktionshinder?

Mer
14 år 4 veckor sedan #286952 av Nissegossen
Citat Admin

"Oförmåga att uthärda ensamhet och monotoni."

Det där var ju någonting man bara fick stå ut med förr när inte datorer och Internet fanns!
Fy sjutton, förr när man hade långtråkigt och mådde dåligt, man låg i stort sätt bara på sängen och försökte sova bort dagarna och det man hade att roa sig med i sin ensamhet var radio och TV.

Idag har vi ju hela världen och kan både läsa och skriva, så att hela världen studsar till över vad man har att säga och här på viska.se, finns en samvaro med likasinnade som har samma problem!

Det är lättare att leva nu, än förr!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
14 år 4 veckor sedan #287004 av Geta
Att inte vilja relatera är ett vanligt symtom vid schizofreni.
  • anonym
  • Besökare
  • Besökare
14 år 4 veckor sedan #287059 av anonym
Svar från anonym i ämnet Vad exakt är ett psykiskt funktionshinder?
[i:22qt1x1h]Vad är poängen att klassa någon som funktionshindrad, om den i verkliga livet är nöjd och inte behöver någon hjälp?[/i:22qt1x1h]

Att vara funktionshindrad kan betyda att man är utestängd från arbetsmarknaden.

Det är inte samma sak som att individen är "missnöjd" eller behöver hjälp i vardagen.
Mer
14 år 4 veckor sedan #287157 av Admin1
Egentligen behöver nästan alla med schizofreni hjälp och jag tänker på sjukersättning och aktivitetsersättning, som de flesta har och det beror på nedsatt arbetsförmåga. Sedan finns det de förstås som klarar sig helt utan annan hjälp. Fler borde dock få hjälp och jag tänker då på sysselsättning eller arbetsrehabilitering. Jag har för mig att ungefär 50 % har ingenting att göra på dagarna.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
14 år 4 veckor sedan #287203 av Jocke
Egentligen har jag en fråga vad gällande om det är bra att vistas kring miljöer där det råder tystnadsplikt även mot en som person trots att man är berättigad till information.

Jag har upptäckt att viss personal är förhindrad att även delge privat information. Alltså hur långt ska den här tystnadspliksthysterin fortgå, när media börjar sätta press mot de svagaste i samhället. Kan man då begära att förhindrande av läckage kan fortgå då det har blivit vanligt att hänga ut folk mer och mer.

Vad är då rätt och fel? Vad är då ett hysteri att liknas vid fanatism. Människor kan vara övertygade om att de har rätt, men ändå begå fel i andras ögon. Jag tror det är dags att samhället slutar söka projektioner och speglingar i vad de känner och tänker. Därför att känslor som förvisso är bra att ha ibland kan förhindra ett rättsamhälle att fungera.

Revanschismens samhälle håller likt jätten glufs glufs på att sluka samhället in i minsta detalj. Därför är mitt hjärta med hos de som värnar humanismen och värnar om integritet, för att en psykiskt sjukdom tär på ens psykiatriska reserver, man äts liksom upp inifrån.
Ibland tror jag det är nödvändigt att bryta den konsekventa linjen och bara ha en fri tanke.

Vars är världen på väg?
Mer
13 år 10 månader sedan #305962 av lärjungenMatteus
6 Jesus sa till honom: Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kan komma till Fadern utom genom mig.