Ang Schizofreni och Asperger

Mer
18 år 10 månader sedan #17072 av Aspergergirl
Har fått svar från en psykolog som arbetar med autism ang förhållandet mellan autism/Asperger och schizofreni. Jag berättade ju att jag läst någonstans om att det finns en förhöjd risk att utveckla schizofreni om man har Asperger. Jag kopierar mailsvaret jag fått och klistrar in här så att alla som eventuellt är intresserade kan läsa:

Hej!

Tack för din fråga. Såvitt jag kan förstå utifrån studierna på området är fullt utvecklad schizofreni vid autismspektrumtillstånden inte särskilt vanligt men förekommer; i vissa studier kan en förhöjd risk ses, i andra inte. Möjligen finns en undergrupp där det skulle kunna föreligga förhöjd risk för psykotiska tillstånd inklusive schizofreni. Det förekommer att personer med i synnerhet Aspergers syndrom uppvisar psykotiska symtom av olika slag. En forskare menar att dessa symtom ofta är tecken på depression. Ibland talar man också om MCDD eller Multiple complex developmental disorder som en distinkt grupp inom autismspektrumet där psykotiska symtom förekommer.

I vissa fall har autismspektrumtillstånd och schizofreni blandats ihop på grund av att vissa symtom kan vara svåra att skilja från varandra eller att samma symtom tolkas på olika sätt.

Sammanfattningsvis är kunskapen begränsad vad det gäller risken för schizofreni vid autismspektrumtillstånd. Schizofreni och psykotiska tillstånd och symtom kan dock förekomma vid autismspektrumtillstånden och i vissa undergrupper kanske till och med oftare än i en normalpopulation. Ibland kan en sammanblandning mellan de olika tillstånden ske.

Hoppas att detta är svar på din fråga.

Vänliga hälsningar

Eric Zander
Leg psykolog, koordinator
Autismforum
Mer
18 år 10 månader sedan #17114 av Väteatom
En av mina arbetsförmedlare tror att jag har Aspergers.
Jag tror inte att jag har det. Jag är nog mera av en socialt fobisk enstöring.
Mer
18 år 10 månader sedan #17117 av Aspergergirl
Då kan jag berätta för dig att min första diagnos var "fobisk personlighetsstörning" som anses vara en allvarligare form av "social fobi" om man graderar det på en skala. När jag fick diagnosen tyckte jag att det stämde MEN det fanns vissa saker i min personlighet och beteende som fanns utöver diagnosen som ändå inte var "normala". När jag fick Aspergerdiagnosen fanns liksom förklaringen till "allt" kändes det som.

Ville bara berätta det för jag tror att jag uppfyller kriterier för många andra diagnoser också men det är min Aspergerdiagnos som är den primära, evenutellt ihop med bipolär (manodepressiv) sjukdom och inslag av psykotiska symtom. /A
  • Besökare
  • Besökare
18 år 9 månader sedan #19327 av
Svar från i ämnet Ang Schizofreni och Asperger
Jag har AS, men min läkare antyder att jag har schizofreni. Dessutom har jag en vän som anser att min AS blir borttagen om jag får diagnosen schizofreni. Är detta fallet eller kan man ha båda?