Vad händer i hjärnan efter psykos

Mer
13 år 9 månader sedan #315681 av Judalon
Jag har varit svårt deprimerade och har en jobbig ångest.
Forskning på depressioner och ångest har visat att det är viktigt att påbörja behandling och låta läkemedelsbehandling fortsätta minst ett år (förutsatt att depressionen gått över inom den tiden). Forskningen har inte kommit långt men den har visat att långvarig sjukdom påverkar vissa områden i känslocentrum. Jag har blivit tröttare och får lättare nya depressioner nuförtiden men som hjärnskador i permanent form, det har jag inte hört nåt om. Depressioner beror, om de inte är reaktiva, uteslutande på kemiska förändringar i hjärnan. Särskilt om man har bipolär sjukdom.
Mer
13 år 9 månader sedan #315682 av Isa-Alise
Jag vet ej exakt vad som menas med lång tid, men skador kan uppstå:

www.omschizofreni.se/om_schizofr ... medel.html
Mer
13 år 9 månader sedan #316642 av Admin1
Det gäller att undvika psykoser, därför att en psykos kan framkalla funktionsförluster och också effekten av antipsykotika kan avta. Vid nyinsjuknandet för man oftast bra effekt av antipsykotika och 90 % får effekt, men sedan efter några år får bara 70 % effekt av antipsykotika, därför att man slutat med antipsykotika och fått psykoser. 25 % av de med schizofreni har bara haft en psykos, så regelbundna psykoser förekommer inte hos alla.
  • anonym
  • Besökare
  • Besökare
13 år 9 månader sedan #316688 av anonym
Svar från anonym i ämnet Vad händer i hjärnan efter psykos
Ett problem med att fastställa diagnosen schizofreni är att psykosen ska ha "varit" i mer än ett halvt år.

Och vem vet när psykosen började?

Diagnoskriterierna är med andra ord diffusa vilket gör att den (diagnosen) kan sättas för tidigt eller försent vilket båda ger problem för individen.

För Anna Odell var problemet en för tidig diagnos.

Sena (för sena) diagnoser är "nog" vanligare då det oftast är svårt att säga när psykosen startade?!
Mer
13 år 9 månader sedan #316689 av Geta
Sena diagnoser tror jag mest beror på att läkarna inte
vill deppa ner patienten med en diagnos med usel prognos.
Mer
13 år 9 månader sedan #316951 av Admin1
anonym,

Som startdatum räknas nog när första kontakten med psykiatrin skedde och sedan 6 månader framåt. I praktiken har nog många haft psykossymptom länge innan de kommer till läkare och jag har sett uppgifter om 8 år från första symptom till diagnos. Behandlingsresultatet skulle förmodligen bli mycket bättre vid tidigare upptäckt och behandling.