hörselhallucinationer

Mer
18 år 10 månader sedan #18887 av Malin
jag kom helt plötsligt att tänka på en sak när jag satt och läste lite olika forumtrådar här på viska.
det står på flera ställen att ett typiskt symtom för schizofreni är hörselhallucinationer.
men hörselhallucinationer är väl ganska "vanligt" även hos dom utan schizofreni, eller?
så om man kommer till farbror doktorn och han får veta att man hör röster, börjar dom då genast fundera i banor kring schizofreni, eller att man bara skulle vara psykotisk i övrigt, utan att ha scizofreni... eh, vet inte hur jag ska formulera mig. men ja...
vad är det första en läkare/psykolog/annan människa tänker när den får höra att man hör röster?
  • joppe
  • Besökare
  • Besökare
18 år 10 månader sedan #18892 av joppe
Svar från joppe i ämnet höra röster
jobbar själv inom psykiatrin.

det första man frågar är väl om personen som hör rösterna upplever det som ett problem själv. om rösterna är någorlunda snälla, inte alltför störande och inte säger åt en att göra saker som man inte vill göra så är det kanske inget stort problem.

röster i sig kan väl förvisso ses som ett symtom, men utan andra symtom, funktionsnedsättning eller subjektivt lidande finns det ingen anledning att hetsa upp sig över det.

det finns en hel del som tyder på att det finns ungefär dubbelt så många rösthörare utan kontakt med psykiatrin som det finns människor med psykiatrisk diagnos som hör röster. de flesta av de som hör röster och inte har kontakt med psykiatrin har ingen kontakt med psykiatrin just därför att de mår ganska bra, eller åtminstone lika bra som de flesta andra.
Mer
18 år 10 månader sedan #18911 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet hörselhallucinationer
För att få diagnosen schizofreni krävs minst två typiska symptom, varav rösthallucinationer är bara ett symptom. Det finns dock tillfällen, då enbart rösthallucinationer räcker som typiskt symptom och det är om hallucinationerna består i en röst som ständigt kommenterar personens beteende eller tankar,
alternativt två eller flera röster som samtalar med varandra. Typen av rösthallucinationer kan alltså vara viktig vid diagnosen av schizofreni.

Det finns dock andra psykiska sjukdomar där hallucinationer kan förekomma t.ex. bipolär, Asperger, psykotiska depressioner, borderline. Även normala personer kan uppleva hallucinationer, men de är väl inte psykotiska.