Vad menas med en allvarlig psykisk störning

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 10 månader sedan #18995 av
En polare fick den diagnosen nyligen, men vad betyder det ? Och vilken sjukdom är det ?
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 10 månader sedan #18996 av
Med tanke på formuleringen gissar jag att din kompis har dömts till rättspsykiatrisk vård. Stämmer det? Vad jag vet används inte det uttrycket inom vården i övrigt. När det gäller rättspsykiatrisk vård är "allvarlig psykisk störning" egentligen ett juridiskt begrepp. Det handlar om att ens verklighetsuppfattning har varit så pass påverkad att man inte kan ställas till svars för sina handlingar. Då inträder fängelseförbud. Olika sorters psykotiska tillstånd hör till denna kategorin, men även grava personlighetsstörningar kan räknas hit.

Hoppas det blev lite klarare för dig nu!

/Jennynen
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 10 månader sedan #18998 av
Jag har hört den termen i den "vanliga psyksiska " vården. Det handlar väl om att man har någon form av personlighetsstörning. Men att de inte vet exakt vad. Detta är min gissning
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 10 månader sedan #19000 av
Ja han har visst planer på att börja begå allvarligare brott, som han anförtrodde sin läkare i tron på att han hade tystnadsplikt.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 10 månader sedan #19009 av
Man får hoppas det, men jag vet inte om jag bör kontakta polisen.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 10 månader sedan #19027 av
Har pratat med min kompis nu och han menade att han ville ta sitt liv.
Han försökte pocka på uppmärksamhet troligtvis. Och får nu mediciner mot depression.