Hubin

Mer
18 år 9 månader sedan #19077 av stefan
Hubin skapades av stefan
Hubin har skrivit en del om symptom vid schizofreni som jag inte gillar.

"Tankeinbillningar som resulterar i att patienten inte tror sig kunna kontrollera sina egna tankar, och att andra kan stjäla eller infoga tankar i dennes/dennas huvud"

Rösthallucinationer har väl inte med inbillningsförmåga och tro att göra.
För mig är det ett faktum att det inte går att kontrollera en främmande röst. Det tycks inte spela någon roll om jag inser att det är ett falskt hörselintryck. Jag hör vad jag hör i alla fall. Ganska irriterande att dom skriver så faktiskt. Som om man vore dum i huvudet när man hör röster.
  • sobah
  • Besökare
  • Besökare
18 år 9 månader sedan #19090 av sobah
Svar från sobah i ämnet Hubin
ja den där hubin han är en riktig prick
Mer
18 år 9 månader sedan #19093 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Hubin
Tankeinbillningar är inget bra ord och jag håller med dig. De skulle stället använt tankestörningar tycker jag. Förmodligen valde de tankeinbillningar för att vanliga personer lättare skall förstå ungefär vad det rör sig om. För rösthallucinationer så tycker jag att tankeröster är en ganska bra beskrivning av fenomenet att det är ens egna tankar som man råkar höra.
Mer
18 år 9 månader sedan #19111 av stefan
Svar från stefan i ämnet Hubin
Tack för svaren. Hubin erbjuder möjligheten att ställa frågor till olika vip-profiler. När jag stälde en fråga på svenska till Nancy Andreasen översatte dom den till engelska och skickade den till henne, men det tycks inte ha blivit något av avdelningen "frågor och svar". De senast besvarade frågorna är från år 2002. Kanske får dom inte tillräckligt med frågor. Om du har någon fråga du vill ha besvarad kan du maila till <!-- e --><a href="mailto:vip@hubin.org]vip@hubin.org[/url]<!-- e -->