måste göra något drastiskt

  • A
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 8 månader sedan #20164 av A
livet är ett helvete på jorden... min sjukdom bara förvärras i 8 år har jag mått skit nu och senaste 1½ åren har det bara långsamt blivit sämre och sämre, ångest, negativa symptom, helt överkänslig mot alla sinnesintryck, ligger mest och tror jag ska dö när som helst ibland hoppas jag på att jag gör det med... när jag går gungar golvet under mig... har fyverkerier i huvudet... kan inte skilja på vad som häner inne i mitt huvud och vad som händer i omvärlden.
nu till saken, just för tillfället blev jag så förbannad på hela skiten och fick genom det lite energi ist för min vanliga apati, vad ska jag använda den till? har stålar.. kanske man skulle slå sönder nåt eller amputera nån kroppsdel, köpa massa knark eller champange och två yppiga blondiner i läderhuvor... eller kanske man skulle börja virka vantar vad fn vet jag... vem vet ngting alls, pallar inte mer vill bli sövd tills dom kommit på vad det är för fel på mig... nej nu ska jag köra lite kognitiv terapi på mig själv.... åhhh vad bra jag mår.. ohh allt kommer ordna sig... andas lugnt, du är säker, du är omtyckt.. ångest är inte farligt , allt är tryggt och lugnt
och stilla... ikväll vågar du dig ut ur lägenheten, ikväll går det bra, ikväll ska du till puben och träffa trevliga människor som alla tycker om dig ikväll... ikväll... ikväll...
Mer
18 år 8 månader sedan #20165 av Isa-Alise
Vad jobbigt du har det... hoppas verkligen att du förmår ta dig ut ur ångesten och kan träffa vänner ett tag...

Försök att hitta något bra sätt att minska ångesten... kanske ett varmt bad och sen en kopp te och lite lugn musik kan hjälpa...

Mediciner behöver inte innebära att man blir nedsövd... jag äter själv medicin mot psykos och det hjälper mig orka med vardagen...

Hoppas att du får nån bra hjälp och snart mår bättre....
  • A
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 8 månader sedan #20167 av A
Svar från A i ämnet måste göra något drastiskt
hej! tack för ditt vänliga svar trots min desperata ton. jag vill ha mediciner.
problemet är att min läkare inte vill det... jag är för "frisk" för neuroleptika... fattar inte vad han menar, antagligen är han osäker på min diagnos för någon riktig sådan har jag inte fått trots att jag är förtidspensionär. ironiskt nog är benso det enda jag får men dom har jag blivit så beroende av att jag inte märker av dom om jag inte överdoserar kraftigt... själv är jag ganka säker på att jag har en ovanlig typ av schizofreni med sjukdomsinsikt, där negativa symptom, störda sinnesintryck och ångest dominerar... eller har jag någon form av långvarig meditationspsykos om något sådant existerar... insjuknade iaf ordentligt under djup meditation
Mer
18 år 8 månader sedan #20168 av Isa-Alise
Jag fick också bara benzodiazepiner i början och de hjälpte inte mig... först när jag fick neuroleptika blev jag av med symtomen....

Du kan föröka att vara väldigt tydlig med att du vill pröva mediciner mot dina symtom... kanske läkaren lyssnar om du beskriver dina symtom och ber om just neuroleptika...

Meditation kan ge/förvärra en psykos om man är känslig... när jag var ung prövade jag yoga och meditation och då blev jag psykotisk... men numera kan jag meditera hemma utan att det ger några symtom... det ger mig numera bara lugn...
Mer
18 år 8 månader sedan #20188 av Admin1
Det är viktigt att komma ihåg att neuroleptika har främst effekt på positiva symptom, som vanföreställningar och hallucinationer. Om du saknar positiva symptom kanske läkaren inte ser anledning att använda neuroleptika. Jag tror att det kan vara anledning till att han kan vara negativ. Modernare antipsykotika har dock viss effekt på ångest och depression också.

Mitt råd är att försöka leva så bra som möjligt. Att sova, äta och motionera tillräckligt. Kanske du skulle behöva någon typ av daglig syssselsättning? Kanske också personligt ombud för att hjälpa till att fixa saker som får dig att må bättre?
Mer
18 år 8 månader sedan #20215 av flisan
Hej.
Jag känner igen det du säger med gungande mark och blixtar i huvudet.
Jag hade så i vintras. Vet inte riktigt varför det blivit bättre. Har fått en medicin mot epilepsi, orifiril, kanske är det den som gjort det bättre. Jag tyckte då att det kändes som elektrisk kortslutning i huvudet och jag tror att det ligger nära epilepsi, så kanske kan medicinen verka på så sätt.
Hoppas du får hjälp. I alla fall antidepressiva om du int eredan har det, för du verkar nedstämd.