hjälp mig att presentera en mer nyanserad bild

Mer
18 år 7 månader sedan #22901 av falkenberg
När jag läser om schizofreni i olika sammanhag blir jag oftast provocerad och indignerad. Jag tycker att den bild som ges av fenomenet är ytlig och presenterar en trångsynt och enkelriktad syn som fjäskar för den ortodoxa positivismen och spelar systemet i händerna. Mer nyanserad information utesluts av feghet eller rädsla. Detta gör att både de psykiatriska institutionerna och människor i allmänhet har mycket bristande förståelse och psykiskt sjuka människor skadas i onödan. Därför vill jag skriva ett arbete om schizofreni som belyser de djupare filosofiska aspekterna och som på ett mer hermeneutiskt sätt ger möjliga förklaringar till det som sker under sjukdomsförloppet. Självklart vill jag också diskutera huruvida sjukdomsbegreppet är relevant och isåfall när.
Viskare, jag skulle behöva er hjälp. Jag har sammanställt ett frågeformulär och undrar nu om det finns någon som vill ställa upp och ge sin syn på olika fenomen inom det som kallas schizofreni. Om ni är intresserade av att hjälpa mig, skicka ett PM så skickar jag mina frågor till er.
Mer
18 år 7 månader sedan #22908 av Geta
Jag tycker att det borde vara mer positivism
inom vården av schizofrena. Men för den skull
inte förneka att det är en fruktansvärd jobbig
sjukdom.
Ialla fall tidigare, innan man började tala om
återhämtning, så rådde det en stor pessimism
när det gällde prognosen för schizofrena.
Det håller nog sakta på att luckras upp och även
om det är svårt med full återhämtning så borde
det vara möjligt att få leva ett relativt hyfsat liv
trots schizofreni.
  • Besökare
  • Besökare
18 år 7 månader sedan #22909 av
Geta,

Jag tror att "falkenberg" inte menade positivism som att man tänker "positivt" eller att ngt är "positivt" utan han/hon syftade på den vetenskapsteoretisk termen positivism, vilket är något helt annat. Vetenskapsteori handlar om hur man samlar in och bearbetar fakta när man undersöker/forskar i ett ämne och det var nog det Falkenberg syftade på. Två exempel på vetenskapsteoretiska riktningar är positivism och hermeuneftik (jag tror det stavas så).
//amanda
Mer
18 år 7 månader sedan #22911 av Geta
OK. Jag har missuppfattat.
Johan Cullbergs bok "Psykoser" är inte så dum
att läsa om man vill ha en mer nyanserad bild.
Mer
18 år 7 månader sedan #22916 av Admin1
Låter väldigt spännande Falkenberg! Lycka till med undersökningen. Problemet med schizofreni är att grundorsaken till sjukdomen är ännu okänd. Det finns många teorier och hypoteser, men det är egentligen inte fullständigt bevisat ännu.
Mer
18 år 7 månader sedan #22919 av Isa-Alise
Läs också boken "Vad hjälper" av Alain Topor... den ger en mer nyanserad bild av psykisk sjukdom än den rent biologiska...