Religiös psykos?

Mer
18 år 5 månader sedan #27921 av Saari
Religiös psykos? skapades av Saari
Denna fråga har jag redan tagit upp på författaren Berny Pålssons forum, men eftersom jag inte fick igång en diskussion (och forumen dessutom verkar nedlagt) så skulle jag vilja höra era åsikter.

Jag har funderat mycket kring religösa psykoser. Att man tror att man är utvald av Gud och sånt. Eller att man pratar med Gud. Ja, det finns många exempel. Frågan är hur man skiljer religösa upplevelser från religösa psykoser?

Det finns massor av människor som säger sig ha sett massor av tecken från Gud och hört honom tala till dem, men de blir ju liksom inte dragna inför psykvården och får behandling. Så hur skiljer man på "normal" kontakt med Gud och psykos?

Var Jesus kanske psykotisk? Var det det som gjorde honom till världskändis idag? Och om han skulle återkomma nu eller i framtiden (som många kristna tror), skulle han bli trodd?

Kanske lite flummigt inlägg, men jag känner mig som ett stort frågetecken.
Mer
18 år 5 månader sedan #27922 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Religiös psykos?
Suck! Det går inte att skilja dem åt!

Du vet att det finns en annan kraft också, det är den som gör det till sjukdom.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
18 år 5 månader sedan #27923 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Religiös psykos?
I Gamla Testamentet finns flera exempel på människor som prövade om det kom från Gud eller inte, B la så talas det om ulltåt provet, som en prövade om det var från Gud eler inte.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • amanda s
  • Besökare
  • Besökare
18 år 5 månader sedan #27924 av amanda s
Svar från amanda s i ämnet Religiös psykos?
För mig var det inga problem med att jag "såg" saker och hade andliga förmågor och upplevelser. Situationen blev jobbig först när jag fick koncentrationssvårigheter, svåra tvångstankar, humörsvängningar och inte kunde vistas bland folk längre därför att jag genomskådade deras falska yta. Det är väl den, negativa sidan som skiljer mellan allmän religiositet eller andlighet och det som läkarvetenskapen kallar psykos.
//amand s
Mer
18 år 5 månader sedan #27934 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Religiös psykos?
Katolska kyrkan har kriterier på religiösa uppenbarelser så att man skall kunna skilja det från hallucinationer och vanföreställningar vid psykisk sjukdom. Jag råkade hitta en sida på Internet om det en gång när jag var ute och surfade.
Mer
18 år 5 månader sedan #27951 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Religiös psykos?
Jag tror att i en religös upplevelse så har man kvar känslan av att vara en liten människa bland många andra... medan vid en psykos tror man ofta sig vara Jesus, Gud, djävulen, eller ha en stor uppgift, som att rädda världen...