Paranormala upplevelser

  • Diana
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 4 månader sedan #29449 av Diana
Paranormala upplevelser skapades av Diana
Är en tjej som hela livet haft paranormala upplevelser som ökat de senaste åren och fått risperdal som delvis hjälper, men är ofta helt
apatisk,speciellt på förmiddagarna och har då ofta självmordstankar.
Är detta vanligt vid schizofreni, som jag misstänker att jag lider av? :(
Mer
18 år 4 månader sedan #29450 av AmandaS
Svar från AmandaS i ämnet Paranormala upplevelser
Hej,
jag har också paranormala upplevelser, har diagnosen psykos. Jag tror att ibland förekommer paranormala upplevelser vid psykos men jag känner också ett stort antal människor som har haft liknande upplevelser som jag och ändå inte är det minsta psykotiska, så jag vet inte. Enbart upplevelser av "det övernaturliga" är väl knappast tillräckligt för att få en psykos/schizofreni-diagnos.
Mer
18 år 4 månader sedan #29469 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Paranormala upplevelser
Paranormala upplevelser kan förekomma vid schizofreni, men det ingår inte alls i diagnoskriterierna egentligen. Paranormala upplevelser förekommer också vid schizotyp personlighetsstörning, som inte är psykotiskt egentligen, men en del med schizotyp får antipsykotika typ Risperdal ändock.

Vid schizofreni förekommer alltså mer än paranormala upplevelser och dessa är då säkert oftast psykotiska och kombinerade med vanföreställningar. Det vanliga symptomen på schizofreni är vanföreställningar, paranoia, hallucinationer, tankestörningar, negativa symptom och talsvårigheter.