Sista utvägen

  • Struck by lightning
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 4 månader sedan #29648 av Struck by lightning
Sista utvägen skapades av Struck by lightning
Ni kanske har hört det här om:

"Alla vill bli älskade,
men i brist på att vara älskad vill man bli respekterad
Men i brist på att vara respekterad vill man vara hatad,
Och i brist på att vara hatad vill man bli fruktad."

Citatet är inte bokstavligt. Man kan säga att det är min egen fria tolkning.
För det är så jag känner det; jag har nått till nummer 4.
Ni som har sett filmen "Falling Down" förstår kanske vad jag menar. Det där att man har fått nog. Bara tankarna på att köra över allt och alla som kommer i ens väg skänker någon tillfredställelse.
Ilskan har nått upp till en nivå där jag inte längre känner någon kontroll. Jag är inte ens rädd längre för att de sista spärrarna ska släppa. Det kommer bara att kännas befriande när den brinnande vulkanen slungas ur mitt bröst där smärtan har gröpt ur själen under så många år.

Vet inte varför jag skriver det här. Kanske vill jag bara höra något som kan få mig att känna annorlunda.
Mer
18 år 4 månader sedan #29650 av Jeff
Svar från Jeff i ämnet Sista utvägen
Ilska är en otroligt laddad känsla som gör att man blir som en drake. Man vill bara spruta eld på allt som förpestar en. Att inte bli älskad och respekterad är deprimerande. Man ska passa in i maller och mönster för att bli sedd. Jag ska säga dig att den som är starkast kan se förbi sådant och se något kraftfullare. Ge inte upp!!! "Be good to yourself, when nobody else will".
Mer
18 år 4 månader sedan #29668 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Sista utvägen
Att känna ilska är nog ganska vanligt vid schizofreni, där det ju finns ganska mycket att vara arg och besviken över. Jag har själv haft perioder när jag varit väldigt arg, men när jag ser tillbaka så tycker jag att min reaktion var överdriven och ibland kombinerad med tvångstankar, som säkert förvärrade ilskan. Jag mådde bättre och min ilska minskade när jag fick antidepressivat Cipramil. Ilska går också att behandla med psykologiska metoder, som kognitiv beteendeterapi.
Mer
18 år 4 månader sedan #29674 av Jeff
Svar från Jeff i ämnet Sista utvägen
Admin

Jag var hos min läkare igår och vi pratade om vilken medicinering som skulle passa för mig mot mina tvångstankar. Vi pratade just om cipramil eftersom den hjälpt lite mot mina tvångstankar innan. Problemet var bara att jag fick ökad ångest av den. Kan detta ha att göra med Zyprexan som jag hade på samma gång då. Att den kombinationen inte var bra. Nu har jag seroquel och det kanske kommer funka bättre. Eller vad tror du?
Mer
18 år 4 månader sedan #29675 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Sista utvägen
Cipramil kan hos vissa ge ökad ångest första tiden av behandlingen, men det brukar gå över med tiden. Ibland brukar läkarna skriva ut bensodiazepiner för tillfälligt bruk mot denna ångest. Man kan ta benso kort tid utan att riskera att bli beroende.