psykos - schizofreni, skillnad?

Mer
18 år 3 månader sedan #30665 av AmandaS
Kan nån hjälpa mig med ett svar? Idag var jag hos min psykiater och då säger hon att jag ska få en bok att läsa. I bokens förord står det såhär: "Den här handboken är tänkt som ett stöd till alla vars liv är påverkade av schizofreni eller psykos." Min psykiater pekar på denna mening och säger att "ja, du har ju psykos men inte schizofreni det vill jag bara poängtera". Okej, säger jag och tar med boken hem och inser att hela innehållet handlar om schizofreni. Jag blir väldigt förvirrad. Vad är det för skillnad på psykos och schizofreni egentligen? Min diagnos är "ospecifierad, icke-organisk psykos" och jag fattar fortfarande inte riktigt vad det är. Vet nån av er?
//Amanda
Mer
18 år 3 månader sedan #30666 av jennynen
Hej!

Jag tror att det som kan skilja schizofreni från andra psykostillstånd är att vanföreställningarna vid schizofreni ofta är bizarra. Rösthallucinos och tankestörning, som också är vanligt vid schizofreni, förekommer inte så ofta vid andra psykostillstånd.

Fråga din läkare också, tycker jag!
Mer
18 år 3 månader sedan #30674 av Admin1
Schizofreni är en psykos som varar längre än 6 månader och dessutom skall man ha minst 2 av 5 olika symptomkomplex. Dessutom vid schizofreni så sker en nedgång i arbetsförmåga och socialförmåga. Du kan läsa ganska bra om diagnos och symptom på schizofreni på sajten Hubin:
www.hubin.org/publicfamilyinfo/d ... ex_se.html