alltid varit sjuk?

Mer
18 år 3 månader sedan #30767 av lajn
alltid varit sjuk? skapades av lajn
Jag har känt sådär som att man lever i en flerdimensionerad värld i hela mitt liv. alltså att man kan gå utanför sin kropp och situation och blicka in i sin egen värld men ändå stå utanför.
är det någon som vet om ifall en hel familj kan vara schizofren och om man kan ha levt ett helt liv utan att veta om det.
läkarna har iaf konstaterat att jag gått igenom en psykos och snart ska de fastställa en diagnos.
jag känner inte för att leva mer om det nu visar sig att jag måste få hjälp att klara mig i vardagen, detta känns helt befängt1
ngn som vill kommentera?
Mer
18 år 3 månader sedan #30779 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet alltid varit sjuk?
Alla är väl mer eller mindre psyiskt sjuka.... alla har problem... så visst kan hela familjen ha viss grad av psykisk ohälsa...

Få tag i ditt hopp!!! Det går alldeles utmärkt att leva ett gott liv även om man har en psykosbenägenhet... det är en skörhet man fårleva med... ett sätt att reagera på stress... precis som andra får hjärtproblem eller magbevär...

Men det roliga i livet kan man få vara med om ändå... de fina stunderna med vänner... närhet... en glad stund med chips och en film... och när man återhämtar sig även möjligheter till arbete eller sysselsättning som gör att vardagen känns meningsfull...

Du kan återhämta dig helt.... och på väg dit kan du uppleva mycket roligt... livet är en gåva... och är värt att leva...
Mer
18 år 3 månader sedan #30785 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet alltid varit sjuk?
Det är jobbigt när man varit sjuk och efteråt börjar förstå vad man har varit med om. Jag har hört att det skall vara vanligt att det är väldigt psykiskt betungande då. Jag tycker du skall fortsätta skriva av dig här på viska så vi kan stötta dig.

kram Fredrik
Mer
18 år 3 månader sedan #30790 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet alltid varit sjuk?
Jag tror det är väldigt ovanligt att en hel familj har schizofreni för den ärftliga biten är inte så stark, som man trodde tidigare. Miljöfaktorer har en ganska stor betydelse för schizofreniutvecklingen.

Även om man drabbas av schizofreni så behöver det inte vara kört för dig. De första fem åren är jobbigaste, men sedan så stabiliseras sjukdomen och livet blir lättare. Det är nog bara en tredjedel av de med schizofreni som behöver stöd i varddagen så sannolikast så borde du klara dig. Det är ju förresten inte säkert att du ens har schizofreni för diagnosen är ju inte klar för dig ännu.