Förföljelsemani

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 månader sedan #30952 av
Förföljelsemani skapades av
Hur uppkommer förföljelsemani?

Vad beror detta på?

Av vilka sjukdommar uppkommer förföljelsemani?

Jag har under en längre tid haft något absurda tankar, som jag inte kan kontrollera.

När jag sitter på jobbet i en stressig miljö med många människor, musik och mycket action blir jag förvirrad. Alla intryck, syn, hörsel t.o.m smak och känsel förstärks. Det känns som att jag vill fly och jag blir irriterad, orolig, rastlös och extremt överkänslig.

På senaste tiden har jag upplevt som att mina arbetsgivare har satt upp kameror som bevakar mig på jobbet,att alla i min omgivning vill mig illa, känner mig utstuderad i minsta detalj som att någon granskar mig negativt från topp till tå. Jag ser mig själv som en stor äcklig fet kvinna i spegeln när jag tittar och det blir värre dagar då jag tror att hemska saker ska hända, att människor hatar mig och att allt hemskt ska hända.
Jag är så förvirrad över detta.
Snälla berätta vad som händer
/Jagad
Mer
18 år 3 månader sedan #30957 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Förföljelsemani
Min teori om förföljelsemani och paranoida tankar är helt enkelt att man har så grava koncentrations-svårigheter att man inte kan läsa av situationer och saker som händer runt omkring en. Då uppkommer en rädsla och då är det väl lätt att tro att folk vill en illa. Kanske fungerar hjärnan så för att försöka skydda på något sätt.
Kan du sköta ditt jobb utan koncentrationssvårigheter så tycker jag inte du behöver vara orolig. Men har du problem att utföra enkla arbetsuppgifter och inte kan koncentrera dig tycker jag du skall söka hjälp direkt.

mvh Fredrik
Mer
18 år 3 månader sedan #30977 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Förföljelsemani
Paranoia kan uppkomma när dopaminnivåerna i hjärnan höjs t.ex. av ämnen som amfetamin.

Paranoia kan förekomma vid:

Paranoid personlighetsstörning (icke psykotiska besvär)
Vanföreställningssyndrom
Schizofreni
Bipolär sjukdom (tror det)
Andra kortvarigare psykoser, som Akut psykos, Schizofreniform psykos.

Det är svårt att säga hur pass allvarlig din paranoia är. Det verkar på mig vara ett gränsfall till psykotiskt. Det bästa är nog att du kontaktar en psykiatriker för bedömning hur pass allvarligt det kan vara.