schizofreni??

Mer
18 år 3 månader sedan #31431 av lajn
schizofreni?? skapades av lajn
kan ett av tecknen på sjukdomen schizofreni vara att man bara pratar en massa, utan att ha koll på vad som verkligen är sant och vad som är ens egna tankar??
jag har genomgått en psykos och kan nu se saker på ett annat sätt mot tidigare, bla kan jag se på min pappa att han pratar utan med några belägg för vad han säger, och pratar bara utifrån tankarna. det är lite svårt att förklara, men väldigt frustrerande. jag kan liksom inte säga till han att"det där är ju bara dina egna tankar" för det är ju verkligt för han.
jag sitter i en sån konstig situation och vet inte vart jag ska ta vägen. ingen förstår mig. jag ser att jag varit sjuk tidigare och kan se det eftersom jag kommit ur psykosen, men kan inte berätta det för mina föräldrar för de sitter ju i den situationen jag var innan...
mvh Lina
Mer
18 år 3 månader sedan #31436 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet schizofreni??
Mycket är ju ärftligt... men om man klarar sig i livet räknas det inte som sjukt... jag har också sett drag hos mina föräldrar som liknar symtom.... men de har aldrig behövt söka psykiatrisk vård för det... de har klarat sig ändå...

Jobbigt för dig att inte få förståelse för att du har förändrats... det är lätt att anhöriga ser en som sjuk även efter det att man har återhämtat sig...
Mer
18 år 3 månader sedan #31440 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet schizofreni??
Talsvårigheter kan vara ett av symptomen vid schizofreni, men det krävs minst ett symptom till för att få diagnosen schizofreni. Det räcker alltså inte med bara talsvårigheter. Talsvårigheterna vid schizofreni kan bestå att meningarna byter ämne plötsligt och i värsta fall kan det vara ordsallad dvs ord utan sammanhang.

Du kan läsa mer om hur tankar och tal kan vara störda vid schizofreni på Hubin:
www.hubin.org/publicfamilyinfo/s ... _5_se.html