arbete om schizofreni från ett genetiskt perspektiv

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 månader sedan #32122 av
Man måste själv ha haft psykoser för att se sin egen skillnad.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 månader sedan #32123 av

Gäst skrev: Det är som du själv säger, man blir känsligare för vissa saker. Viss personlighetsförändring.


Obehandlade har lättare att återkomma.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 månader sedan #32126 av
PSR,

Har du blivit bättre ?
Mer
18 år 3 månader sedan #32146 av Admin1
asså,

Jag tror inte det är korrekt att säga att schizofreni är en genetisk sjukdom. Jag har läst att för 60 % kan det vara så. men inte för alla. Jag tror inte på att genmanipulation kan komma att bota schizofreni, eftersom det verkar vara så många olika gener som är involverade - ett tiotal.

Obehandlade psykoser kan leda till funktionsförluster och sämre effekt av antipsykotika. Därför anses det positivt att behandla psykoser så tidigt som möjligt, därför att det förbättrar prognosen och framtidsutsikterna.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 månader sedan #32221 av

PSR skrev: Jag hade positiva symptom i sju år och var hela tiden obehandlad. Det var inte så roligt när jag skulle landa men jag ser det som att jag gått stärkt ur min psykos.

Nuförtiden har jag främst ångest, depressioner samt nedsatt kognitiv, social och exekutiv funktion. Men det är trots allt ett stort steg framåt mot positiva och negativa symptom.

Poängen är att allt är en process där symptomen ändras allt eftersom man kommer in i nya faser. Jag håller med de som ser psykoser som skaparkriser.


Ska man ha skaparkriser hela livet, är det ju ingen poäng med det.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 månader sedan #32272 av
Med medicinering, ja.