Nya rön om schizofreni från Nature

Mer
10 år 3 veckor sedan #658493 av Geta
Stämmer det här på Viska?
Mer
10 år 3 veckor sedan #658494 av Admin1
Perspektiv: Att avslöja molekylära hemligheter

Ju mer genetiken för schizofreni studeras desto mer skrämmande och spännande blir det.

Forskningen på generna vid schizofreni ger inblick i sjukdomen på molekylär nivå och kan ge förståelse för sjukdomsprocessen och ge uppslag till nya läkemedel, som inte bara dämpar symptomen som dagens läkemedel.

Schizofreni har hög ärftlighet, men ärftligheten ligger i kanske 1000 ställen i generna, där varje ställe bara ger en obetydligt ökad risk för sjukdomen. Dessutom kan en del av dessa gener öka risken för andra psykiska sjukdomar också.

Det kan vara svårt med djurmodeller för schizofreni i och med att olika individer kan skilja sig åt med olika schizofrenigener och det kan finnas svårigheter med djurmodeller med så många genetiska förändringar.

Istället kan man ta hudceller från personer med schizofreni och omvandla till hjärnceller, men ett problem är då att man idag inte riktigt vet vilka hjärnceller som är viktigast vid schizofreni.


www.nature.com/nature/journal/v5 ... 8S20a.html
Mer
10 år 3 veckor sedan #658512 av Ready
Ibland undrar jag om de svenska schizofreniforskarna tittar in på Viska och ser hur engagerade vi är i forskningen...
Mer
10 år 3 veckor sedan #658514 av Admin1
Jag tror nog de kan kolla här för vi blev ju inbjudna en gång till en disputation på Karolinska.
Mer
10 år 3 veckor sedan #658515 av Ready
Det är intressant att de som forskar på genetik ofta är fysiker och matematiker. Alltså inte läkare som man skulle kunna tro.
Mer
10 år 3 veckor sedan #658583 av Admin1
Jag tycker att genforskarna skall försöka kontrollera hur de olika schizofrenigenerna påverkar sjukdomsbilden och sjukdomsförloppet hos enskilda individer istället för att försöka kolla hos möss och nervceller i provrör. Detta kan nog ge en del.