Vanföreställningssyndrom...

Mer
18 år 2 månader sedan #32734 av Anki
Ngn som kan berätta om vanföreställningssyndrom? Kan sjukdomen "gå över"? Ngn mer som har den diagnosen här? Berätta!!!!
Mer
18 år 2 månader sedan #32772 av Admin1
Vanföreställningssyndrom kan gå över, men jag har inte läst hur pass vanligt det är. Vanföreställningssyndrom kan också gå över i schizofreni, som egentligen är en besvärligare sjukdom. I Johan Cullbergs bok Psykoser står det 3 sidor om vanföreställningssyndrom sidorna 120 och följande. Boken finns helt säkert på biblioteket i Göteborg, så du kan låna boken där. Här tror jag bara att Fredric har vanföreställningssyndrom och han verkar inte ha några symptom alls numera. Han har dessutom också Aspergers.
Mer
18 år 2 månader sedan #32780 av Anki
Svar från Anki i ämnet Vanföreställningssyndrom...
Admin, tack för "infon".


PSR, läker verkligen psykoser ihop?
Mer
18 år 2 månader sedan #32789 av Geta
Svar från Geta i ämnet Vanföreställningssyndrom...
När jag läser Cullbergs bok så går det upp
ett ljus för mig om vanföreställningssyndrom.
Det är kanske ett steg på väg.
Mycket i mitt liv får en förklaring.

Mitt underliga beteende på sajten kan ha sin
förklaring när jag reagerar på förmodade
provokationer.
Det finns bra beskrivet i boken.
  • Exocet
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 månader sedan #32802 av Exocet
Svar från Exocet i ämnet Vanföreställningssyndrom...
Jag har haft ett vanföreställningssyndrom precis som Admin säger. Värst är de första åren, särskilt om man inte får behandling. Men det går över, och man behöver inte ha symptom hela tiden. Jag har haft långa perioder med symptomfrihet. Mitt sista symptom (ta i trä) hade jag i höstas.
Vanföreställningsyndrom är en "snäll" psykos, det vill säga den går inte så hårt åt på individen som har det. Men den är också den sjukdom som är farligast för omgivningen eftersom man inte lider så mycket av sin sjukdom, då är det svårt att få någon riktig sjukdomsinsikt.
Det finns flera olika sorters vanföreställningssyndrom. En typ är den klassiska paranoida psykosen, som ofta börjar med en kränkning av självkänslan. En annan är "gasljusfenomenet" som inte är en riktig psykos, utan en sjukdom där ofta en illasinnad eller svartsjuk partner försöker övertyga omgivning att psykos har uppstått, fast det egentligen är personen i fråga som försöker driva en till vansinne.
Ett vanföreställningsyndrom kan också delas av flera individer, sk masspsykos.
Dessutom kan vanföreställningarna ha olika karaktär: paranoida, erotomana, megalomana med mera precis som vid schizofreni.
Det är relativt enkelt att bli fri från sjukdomen med lite mediciner (om det behövs) samt samtalsterapi, men det tar tid, så kämpa på!
Mer
18 år 2 månader sedan #32812 av Anki
Svar från Anki i ämnet Vanföreställningssyndrom...
Tack för orden Fredric....