Hejsan.

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 månader sedan #32915 av
Hejsan. skapades av
Jag har lite problem och har inte kunnat (vågat) fråga någon om det för det hela är så ... främmande. Vill ju inte låta helt körd i roten eller hur. Jag har sedan ett tag sedan varit diagnostiserad med Psykos och är misstänkt att lida av paranoid schizofreni. Men jag själv har märkt ett problem med något jag inte kan förklara riktigt. Det uppkommer situationer då folk "reagerar" i min omgivning som om jag sagt eller gjort något. Ibland säger folk saker till mig som jag inte kan förstå vart deras anmärkning kommer ifrån. Det kan vara precis vad som helst, ungefär som att jag sagt personen något tidigare och reaktionen är ett svar. Låter säkert skitunderligt men varenda gång det händer blir jag helt ställd och vet inte vad jag ska ta mig till. Ibland kan folk runtomkring mig bara stanna upp med det de nu pysslar med och bara stirrar på mig lite sådär "försynt" Det är svin obehagligt då jag inte kan minnas vad jag sagt/gjort. Jag börjar nästan misstänka att jag har fått nånn typ av multipel personighets störning fasst det passar liksom inte riktigt in (hoppas jag). Är det någon som hört talas om några liknande "upplevelser"? Jag finner det som sagt riktigt obehagligt och vet inte riktigt vad jag ska ta mig till med detta. Jag har nämt detta för min läkare men han menar på att det är vanförestälningar och psykosen, vilket har haft rätt jobbiga konsekvenser för mig då jag gång på gång upplever dessa saker och insett att det inte är jag som "hallucinerar" dessa "reaktioner... Hjälp snälla.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 månader sedan #32916 av
Svar från i ämnet Hejsan.
jag känner igen mig i det du skriver...jag har också svårt att komma ihåg saker som jag gjort, och svårt att själv uppfatta om jag sa något klumpigt eller dumt, för att folk reagerar som de gör...vet inte helller vad detta beror på ...kan du också känna skuld över sådant du sagt, eller inbilla dig sälv om att saker du gjort är dumma??? jag kan ibland få för mig att jag verkligen gjort eller sagt saker som människor i min omgivning har rätt att reagera på. men kan som sagt inte själv uppleva detta som något problem...vet du vad det beror på att man kan säga och göra saker utan att själv vara "medveten" om det??
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 månader sedan #32918 av
Svar från i ämnet Hejsan.
Brist på självinsikt? nä, skämt o sido. Jag har ingen aning. Grejen är bara den i mitt fall att det händer miljöer och tillfällen där jag defenitivt inte skulle säga/göra något. En gång fick jag det upprepat för mig av en tjej vad jag sagt.

Hon -"Ja du låter så ibland"
Jag ´´.. Va fan menar hon´´ ... Och kubbar vettskrämd iväg. Sen när jag tänker tillbaka på situationen så funderar jag över läkarens utlåtande och mitt tillstånd och börjar undra ... "Hände verkligen det där? sade hon så? missuppfattade jag" etc..
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 månader sedan #32922 av
Svar från i ämnet Hejsan.
brist på självinsikt, hmm ja kanske det ...missuppfattade kanske dig, men tyckte ändå att det stämde lite överens med att du inte var säker på vad din vän hade sagt, eller var det jag som missuppfattat totalt?? sorry:)
Mer
18 år 2 månader sedan #32928 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Hejsan.
Kanske du har dissociativa upplevelser... det är rätt vanligt... och behöver inte vara så påtagligt som det som förr kallades multipel personlighet... det handlar mer om overklighetekänslor och att försvinna bort en stund....

Kanske är det vanföreställningar som din läkare tror att det är... folk kanske har konstiga uttryck därför att de är upptagna i egna funderingar (som inte handlar om dig)... och säger obetänksamma saker som du övertolkar pga psykosen...

Tror inte dina upplevelser är så ovanliga... kan känna igen mig i det du skriver från perioder då jag har mått dåligt....
Mer
18 år 2 månader sedan #32933 av Q.L
Svar från Q.L i ämnet Hejsan.
Känner igen mig väldigt mycket ifrån när min psykos bröt ut.

Har din läkare skrivit ut några mediciner än?