Ärftligt...

Mer
18 år 2 månader sedan #33076 av Anki
Ärftligt... skapades av Anki
Kan vanföreställningssyndrom vara ärftligt?
Mer
18 år 2 månader sedan #33094 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet Ärftligt...
Det är märkligt med det där med ärftlighet. Man måste väga in den tunga betydelsen som uppväxten har för formandet av en personlighet. Å andra sidan är det så att man kan spåra likheter hos släktingar. Ofta är det så att om det finns en gen för någon slags sjukdom så hoppar den gärna över en generation. I mitt eget fall vet jag att min mormor var sjuk och troligen så även min mormors mormor. Man brukar också tala om en medärvd känslighet. Den som har en känslighet i sig från början blir det svårt att läka om hela tiden under uppväxten är full av prövningar av olika slag, men får man dessutom ingen hjälp av föräldrar eller andra närstående att lösa problemen, ja då blir det ju värre.
Men jag tror att det finns läkning för allting, så det finns hopp.

/Sofie
Mer
18 år 2 månader sedan #33098 av Anki
Svar från Anki i ämnet Ärftligt...
Tack för ditt svar. Anledningen till att jag frågar är att jag har ju 2 st barn och man vill ju inte att de ska drabbas på ngt sätt. I mitt fall så har jag definitivt en medärv känslighet, det vet jag. Sedan kanske det finns en gen också...vem vet. Tror på dina ord om läkning även om det är jättetufft. :)
(som alltid har du tröstande och kloka ord)
Mer
18 år 2 månader sedan #33342 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Ärftligt...
Jag har letat efter information om ärftligheten för vanföreställningssyndrom, men inte hittat något. Vanföreställningssyndrom skiljer ju sig från schizofreni, så det går inte att anta att det är samma risk för ärftlighet som där. För schizofreni är det ungefär 10 % risk för barnet att få schizofreni om en av föräldrarna har det dvs risken är inte särskilt stor.
Mer
18 år 2 månader sedan #33344 av Anki
Svar från Anki i ämnet Ärftligt...
Skönt att höra. Tack än en gång Admin1 :) .
Mer
18 år 2 månader sedan #33358 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Ärftligt...
Förstår din oro... har själv samma oro att min tonåring ska drabbas... man kan väl hoppas att barnen ska ha tur och få må bra.... chanserna för det är ändå goda...