Ärftligt...

  • lotta
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 månader sedan #33361 av lotta
Svar från lotta i ämnet Ärftligt...
Jag har en morbror och en farbror som är schitzofrena samt en syster med bipolär sjukdom mm....skulle jag vilja påstå. Vi har flera självmord i släkten och min mamma har samma problematik som mig men hon super bort verkligheten.

Ända sedan jag var liten har min pappa varnat mig för att bli schitzofren På den tiden pratade man om att det var mammornas fel att deras barn blev sjuka.
Levde man i symbios med sina barn så var risken stor att man blev sjuk.

Min pappa tyckte min mamma daltade med mig men insåg inte vilken skada hans ord gjorde mot mig senare i livet då jag trodde att jag höll på att bli schitzofren.

Jag tror det är bra om man kan förklara för sitt barn om sin egen problematik Och skulle man ha fog för sin oro så kanske man trots allt är den bästa att hjälpa och gripa in

Nä tjejer......vi får inte gå och oroa oss. Vi får försöka att ge våra barn bra redskap för att klara av sin vardag.

Jag brukar tänka.....hur skulle jag ha velat att mina föräldrar hade uppfostrat och uppmärksammat mig. Dem gjorde alla fel man kan göra så jag försöker ändra på den traditionen
Mer
18 år 2 månader sedan #33362 av Jeff
Svar från Jeff i ämnet Ärftligt...
Isa-Alise,

Min syster var väldigt orolig tidigt i höstas för att drabbas av en psykos för jag drabbats en gång. Hon fick massa hänsyftningsideer, att meddelande från tv och tidningar riktade sig mot henne. Sen så har hon barn som hon är rädd ska drabbas längre fram i livet, men jag säger att man inte kan hålla på och oroa sig för detta bara för att jag har ett psykosnära beteendetillstånd. Jag är inte psykotisk längre enligt min läkare men faller lätt in om man är i fel miljöer och träffar obekväma människor. Så därför så säger jag till min syster att hennes barn ska känna sig trygga och gå sin egen väg, för om inte så hamnar man lätt i fel sällskap ibland och finns känsligheten där så kan det braka åt helvete. Man får lyssna till sitt hjärta och inte behöva känna press på grupptryck och mönster. Det blir en enorm stress på alla höga krav. Man får tidigt lära barnen att vara trygga i sig själva så gott som det går. Att lära att man får vara arg, glad och ledsen efter hur omständigheterna ser ut och inte hålla allt inom sig.