prata snabbt

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 månader sedan #33317 av
prata snabbt skapades av
om man pratar snabbt och sluddrigt, kan detta vara ett tecken på schizofreni?
Mer
18 år 2 månader sedan #33320 av Jeff
Svar från Jeff i ämnet prata snabbt
Jag har samma problem ofta. Pratar snabbt och sluddrigt, otydligt och ibland barnsligt. Jag tror inte det behöver vara tecken på schizofreni utan det blir nog lätt så när man är spänd och orolig. Man kan också få ändrat tonläge. Jag är ganska djup och tydlig och mörk i min röst när jag är avslappnad men kan vid spänningstillstånd få ljusare tonläge.
  • lotta
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 månader sedan #33322 av lotta
Svar från lotta i ämnet prata snabbt
Nej då Det är väl som Nicklas sa att.........vad man säger är avgörande för att misstänka någonting sådant. Mediciner kan ge en sluddrigt tal också.

Har ju själv adhd och bipolär sjukdom.......tar jag inte mina mediciner så forserar mitt tal och det är svårt att hänga med
Mer
18 år 2 månader sedan #33332 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet prata snabbt
Nej, det är inte tecken på schizofreni. Men talet kan vara stört vid schizofreni och det talas om desorganiserat tal. Den logiska följden i meningarna kan vara störda, så att talet blir rörigt och ihoptrasslat och svårt att förstå. Den schizofrena personen kan prata oförståeligt nonsens, hitta på ord eller ersätta vissa ord med läten.
Mer
18 år 2 månader sedan #33372 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet prata snabbt
Tycker själv att jag också talar sluddrigt ibland. Det hjälper när jag tänker igenom vad jag ska säga innan jag säger det.
Det värsta är upplevelsen av att vara missförstådd, att inte kunna förklara vad man menar, men det är väl inte hela världen... Folk får fråga, så förklarar jag tydligare allt eftersom. Det kan ju också vara ett tecken på artighet eller intresse att folk frågar vad man menar, jag måste inte ta det som kritik.

/Sofie
  • Guest
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 månader sedan #33391 av Guest
Svar från Guest i ämnet prata snabbt
Att tala snabbt och sluddrigt är väl vanligt för maniker?