hjälp

Mer
18 år 2 månader sedan #33406 av lajn
hjälp skapades av lajn
kan schizofreni utvecklas i tjugoårsåldern med att allt börjar snurra och man frågar sig själv vem man egentligen är och vad man står för typ, och vilka värderingar man har? o så börjar tankarna snurra runt o man börjar isolera sig allt mer, sömnsvårigheter. sömnlösa nätter mm..så ifrågasätter man allt i sin omgivning...det var så allt började för mig...klarade inte av den minsta lilla syssla tillslut...eller är detta mer tecken på borderline?
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 månader sedan #33408 av
Svar från i ämnet hjälp
Nej, detta är fullt normalt 87,3% av alla 19 åringar har liknande tankegånar.
Hallå, folk är med i big brother och ar sex numer, hur tror du saker är?

existensiell ångest?
Mer
18 år 2 månader sedan #33412 av Q.L
Svar från Q.L i ämnet hjälp
Kan det vara. Jag har upplevt min uppväxt som sådan i tonåren o jag slutade som sz.
Men det är nog svårt att avgöra för det finns säkert andra som är sådana o växer ifrån det utan någon sjukdom.
Mer
18 år 2 månader sedan #33414 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet hjälp
lajn,

Låter jobbigt att de existentiella funderingarna tar så mycket tid och kraft för dig... du kanske skulle prata med någon psykolog om det som kan hjälpa dig komma vidare....
Mer
18 år 2 månader sedan #33421 av lajn
Svar från lajn i ämnet hjälp
jag går hos en psykolog och hon säger att jag varit med om en psykos. ska snart genomgå en psykologutredning....
om det nu är så att jag tex schizofreni, skulle detta visa sig ur den utredningen? eller typ borderline? jag har läst att schizofreni visst kan utvecklas i tjugoårsåldern när man börjar fundera över vem man är och liknande. jag har aldrig känt att jag tillhört nån...varit helt tom inombords i hela mitt liv. ingen att identifiera mig med. känts som om jag inte funnits, levt i en bubbla på nåt sätt...
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 månader sedan #33432 av
Svar från i ämnet hjälp
Risken för att utveckla tillräckliga symtom för att bedömas som permanent sjuk/personlighetstörd ökar naturligvis, men de flesta stannar på vägen.

En psykos, eller en period där symtomen på psykisk ohälsa är extrem är de ofta upplagt för en positiv förändring. Det kan inte bli värre. Insikten kommer. Viljan återvänder. Har du tur så tar du tar i dina problem, bottnar och går uppåt nu. Hoppas på det, försök, vill.

Om du inte vet alls vad du står för, i normalläget, har du inget hjärta?
Är det inte mer så att ditt hjärta är ologiskt jämfört en norm du skulle vilja stå för?
Och finns alls det någon norm?