Arvid Carlsson

Mer
18 år 2 månader sedan #33788 av Fredrik
Arvid Carlsson skapades av Fredrik
Knäppte på tv:n nu på morgonen och såg att Arvid Carlsson var med i ett av UR:s program.
Jag missade större delen av programmet men hörde när han pratade lite om diagnoser. Han tyckte att dagens psykiatriska diagnoser blev som dåliga stämplar för patienterna som tex schizofreni.
Han tyckte istället att när kunskapen om hjärnan och dess signalsubstanser blir större så skulle diagnoserna med pricksäkerhet tala om vad det är för fel i hjärnan.
Jag tycker att det skulle vara bra. Det skulle kännas mycket bättre om man fick en diagnos som påtalade vad det är som är fel och inte som idag vilket tillstånd man befinner sig i rent psykiskt som diagnosen schizofreni är.
Sen fick han frågan om hur stor betydelse ärftligheten hade på sjukdomen. Han tyckte att ärftligheten fått för stor betydelse dom senaste åren. Han tyckte att miljön spelar en väldig stor roll.
Mer
18 år 2 månader sedan #33801 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Arvid Carlsson
Jag missade tyvärr programmet helt. Jag har tittat på UR:s hemsida, men det verkar inte sändas fler gånger denna vecka och det går inte heller att titta på programmet via webben.

Jag tror också som Arvid Carlsson att diagnoserna av psykiska sjukdomar kan ändras i framtiden. Idag går man helt efter symptom, men om man vet mer exakt felet i hjärnan kan man uppdela sjukdomarna efter vad felet består av istället. Problemet är att idag vet man ännu inte grundorsakerna, men för schizofreni tror man att det kan finnas upp till 10 olika orsaker och sjukdomar. Ärftlighetsforskningen har nog hittills varit en besvikelse, eftersom den inte lyckats komma fram till lösningen på problemet. Det kommer nog ta lite tid innan man vet säkert hur det förhåller sig. Intressant är att miljön kan påverka generna.
Mer
18 år 2 månader sedan #33836 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Arvid Carlsson
Admin, vet du någon bra sida där man redovisar vad man hittills vet om schizofreni vad det gäller gener osv?
Mer
18 år 2 månader sedan #33872 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Arvid Carlsson
Hubin har lite information om det på svenska.
www.hubin.org/news/vip/mcneil/sc ... ay_se.html
På sajten nedan skall det snart komma en artikel om gener och schizofreni.
www.schizophreniaforum.org/for/curr/default.asp
Mer
18 år 2 månader sedan #33874 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Arvid Carlsson
Tack för länkarna! Det skulle vara intressant att veta skillnaden på genuppsättningen mellan en människa med schizofreni och en utan sjukdomen. Vet inte hur det fungerar riktigt. Är det så att en del gener finns hos en del människor bara? Eller har vi alla likadana gener bara att en del är mer aktiva hos vissa?
Mer
18 år 2 månader sedan #33875 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Arvid Carlsson
När man läser gen-rapporterna verkar det för det mesta röra sig om gemensamma gener som är defekta. Sedan verkar det som om mutationer på gener kan uppkomma.