Sjuk eller bara annorlunda

  • Spinoza,
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 månad sedan #34148 av Spinoza,
Sjuk eller bara annorlunda skapades av Spinoza,
Är det någon som läst Thomas Szazs?Han var professor i psykiatri i New
York och väldigt engagerad i psykiatri debatten på 60 och 70-talet.
Han skrev en bok som heter "Psykisk sjukdom-en myt".
Hans primära frågeställning var om det går att klassa känslor,tankar och
beteenden som sjuka i egentlig mening eller om det fanns något annat
sätt att se det på.Kan det vara så att det egentligen handlar om livsfrågor
och existentiella problem. Jag vet inte riktigt själv vad jag ska tro så det
vore kul om nån hakar på tråden!
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 månad sedan #34149 av
Svar från i ämnet Sjuk eller bara annorlunda
Eftersom schizofrana har bla dopaminfel i hjärnan så att det påverkar tankemönstren så är det en sjukdom.
  • Spinoza
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 månad sedan #34151 av Spinoza
Svar från Spinoza i ämnet Sjuk eller bara annorlunda
Enligt min egen uppfattning räcker inte dopamin teorin för att förklar
fenomenet schizofreni.
Mer
18 år 1 månad sedan #34153 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Sjuk eller bara annorlunda
Eftersom medicinen fungerar så bra i mitt fall och jag kan leva som vilken människa som helst så tror jag på dopamin-effekten.
Mer
18 år 1 månad sedan #34159 av Nissegossen
Sjukdomen som sådan är mycket handikappande.

Därför tar jag min medicin. Den är såsom en krycka för mig.

Den hjälper mig att fungera i vardagen.

Jag tar den trots att jag i mig själv vet att för min del innebär den så kallade sjukdomen ett högre medvetande.

Jag vill säga till alla att ni skall ta den medicin som är ordinerade till.

Däremot vill jag starkt be er att hålla er från andra droger.

Missbruk är ofta rena katastrofen, för den kan utlösa sjukdomen som då legat latent hela tiden.

De jag har kontakt med (väljer detta istället för röster) i mitt inre tar starkt avstånd från alla droger.

Det kan du kalla samvetet eller ett skri (se tavlan) inifrån hela själen som i sig vill ha total renhet.

Jag kan ju inte leva era liv åt er, kan bara komma med goda råd. Alla får själva med den hjälp som finns att få både genom det inre tänkandet och en god portion sunt förnuft och samtal med både själasörjare (Präster) och andra som också har funderingar, Dvs ni på viska.

Eftersom jag själv är en sökare så har jag läst många visa mäns skrifter under åren. Har lärt mig försöka tolka budskapen i flera religioner. det finns nämligen sanningar i flera religioner som faktiskt en del som är fundamentalister inom sina religioner starkt tar avstånd ifrån.

Var öppen för samtal med Gud såsom du uppfattar honom/henne själv.

Drick inte alkohol (Själv syndar jag) rök inte, snusa hellre (där syndar jag också) Tag inga droger än vad läkare skriver ut. Tar själv inte hispa tjack som är vanebildande.

Vill önska att alla kan känna en djup frid inom er utan missbruk, då slutar också skriet av ångest inom er.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
18 år 1 månad sedan #34175 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Sjuk eller bara annorlunda
Jag tror att psykiska sjukdomar existerar. Det finns personer med schizofreni har svårt att klara sig själv och tvingas ha boendestödjare, gruppboende mm. Jag tycker att det stämmer med bilden av psykisk sjukdom. Problemet med psykiska sjukdomar är att diagnosen sker efter symptom och att man vet inte ännu orsakerna till den psykiska ohälsan i kroppen. Det gör att det finns utrymme för alla handa spekulationer.