Psykiska störningar kan orsakas av överkänslighet

Mer
18 år 1 månad sedan #35180 av micke sd
Allergi och överkänslighet kan ligga bakom schizofreni och andra psykiska störningar enl. artikel på länken ;

www.2000taletsvetenskap.nu/tidni ... -4art6.htm

2000talets Vetenskaps startsida, www.2000taletsvetenskap.nu

/m
Mer
18 år 1 månad sedan #35187 av Amanita
Det tror jag absolut på. Den mänskliga kroppen är inte ämnad att klara av alla miljögifter och kemikalier som finns överallt omkring oss. Att äta rätt är A och O. Jag läste nyligen en rapport som visade på näringsinnehållet på den mat vi äter idag jämfört med vad man åt för 100 år sedan, och för att få samma mängd näring i exempelvis en tallrik spinat måste man idag äta motsvarande tre tallrikar.

För att ge kroppen möjlighet att bli av med gifter kan det vara bra att fasta ett par dagar någon gång om året. När man fastar blir man dock extra överkänslig, så det är inget för mentalt instabila. Många upplever starka hallucinationer och går igenom psykosliknande episoder under fasta.
Mer
18 år 1 månad sedan #35192 av micke sd
Svar från micke sd i ämnet Fasta kan bota cancer !
På tal om fasta som Amanita var inne på så kan nämnas även att det finns människor som blivit friska från cancer under en fasteperiod.

Forskare har också lyckats bota cancer på möss genom att sätta dem på fasta. Det verkar som att fasta kan bota bl.a. cancer genom att kroppen avgiftas från kemikalier och andra gifter samt från slaggprodukter i cellvävnaderna.

Men det innebär en viss risk att fasta om man inte är tillräckligt mentalt stabil, läs Amanitas inlägg ovan ang. det.

/m
Mer
18 år 1 månad sedan #35193 av Undrande
Ja, men problemet här är ju flera.

Husläkaren måste ju ha en god översikt över samliga besvär en patient har om han ska fungera som det är tänkt. Säg at jag har ont i foten, så jag går sakta. Jag blöir då stressad så mitt magsår märks. Nu har jag ont i magen, i foten, är stressad och kanske börjar bli mobbad för att jag jobbar sakta....
Lusten försviner och depressionsliknande symtom kommer till.
Kroppen slutar försvara sig och jag blir förkyld, får dålig ork osv, allt i onda cirklar. Personighetsdrag övergår i personlighetsstörningar.
Mer
18 år 1 månad sedan #35195 av micke sd
De flesta fysiska sjukdomar beror troligen på psykiska orsaker, mer eller mindre. Ca. 70 % av alla fysiska sjukdomar bedöms av forskare ha psykiska orsaker. Det finns forskare som menar att cancer i vissa fall orsakas av känslomässiga kriser, (Psykosomatiskt), och att man kan bli frisk i så fall genom att behandla den mentala biten.

/micke
Mer
18 år 1 månad sedan #35213 av Admin1
I artikeln som var intressant omnämndes om gluten och schizofreni. Glutenintolerans kan vara en riskfaktor för schizofreni, men den berör ganska få och bara 1/1000. Läs mer om gluten och schizofreni här:
www.viska.se/index.php/nyheter/4 ... riskfaktor