Gränspsykos

Mer
18 år 1 månad sedan #35271 av Annapanna
Gränspsykos skapades av Annapanna
Kan någon förklara vad det innebär att vara gränspsykotisk? Hur känner man sig då?
Mer
18 år 1 månad sedan #35274 av Jeff
Svar från Jeff i ämnet Gränspsykos
Jag är inte helt säker men det är kanske om man står med en fot i verkligheten och den andre i overkligheten. Det kan vara så att du inte vet att det är så, men det känns så. Alltså dina upplevelser. Riktigt psykotiskt blir det när du starkt tror på att det du upplever är verkligt när det inte är så. T.ex att du på arbetet får för dig att alla är emot dig och gaddat ihopp sig mot dig och vill förstöra ditt liv och din sanna identitet. Sen visar det sig att allt det dom vill är ren välmening. Man lever i en helt annan värld när man är djupt psykotisk. Psykoser förstärks av droger och alkohol om man har ett psykosnära beteendedrag. Jag känner en kille som var nära att mörda eller iallafall misshandla en på krogen som han kände sig hotad av. När han var nykter strax innan intaget av alkoholen så var han normal, men efter det så blev han ett monster. Så undvik droger om du ska ut i stressiga och stökiga miljöer!!!
Mer
18 år 1 månad sedan #35277 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet Gränspsykos
Gränspsykotiskt kan också vara förstadiet till en psykos, ett annat namn i så fall är pre-psykotisk. Ofta har personen litet mer sjukdomsinsikt under gränspsykos och, som Jeff skriver, har ena foten i verkligheten den andra i drömvärlden. Det kan kännas som att dagdrömma... tror jag... det var länge sedan nu. Vet inte hur mycket gränspsykotisk vice versa psykotisk jag har varit, eftersom jag hela tiden hade sjukdomsinsikt.
Tror också att gränspsykotiskt beteende kan innebära att personen går ut och in i sina drömvärldar. Hmmm... tänker att man kanske kan likna det vid en förkylning som kommer och går, eller snöblandat regn eller något.
Att bli dragen in i en drömvärld kan också upplevas som att färgerna blir skarpare, ljuden hårdare, tankeförloppet snabbt och flödigt, tankarna tränger sig på för att sedan stå helt still ett tag och så flöde, hjärtklappningar, svettningar, ångest...

/Sofie
Mer
18 år 1 månad sedan #35299 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Gränspsykos
Ja, det betyder nog att man är på gränsen till att få en psykos. Gränspsykos verkar användas mest vid borderline personlighetsstörning där man vid stress kan bli gränspsykotisk dvs inte lika allvarlig störning av verklighetsuppfattningen, som vid en vanlig psykos. Jag tittade i Johan Cullbergs bok Psykoser och där fanns inte ens gränspsykos omnämnt.
Mer
18 år 1 månad sedan #35439 av Frenia
Svar från Frenia i ämnet Gränspsykos
Jag är gränspsykotisk (och diagnoserad Borderline)

För mig är det mkt dimma. Jag är inte säker på om det jag upplever är verkligt eller inte. Får ofta söka bekräftelse hos min sambo; "Ser du det där? Hörde du det ljudet? Sa radion mitt namn?" osv. Samt att jag vid mkt stress går in i en bubbla. Kan vara väldigt "flygig" i sättet, överdrivet lugn. Nästan en känsla av att vara gud. Denna period kommer jag oftast inte ihåg när den är över. Kanske beror på att jag också har diss..blabla.. störning :rolleyes:

Men kort och gott; man pendlar emellan psykos och verklighet. Man vet inte vart man befinner sig. För min del då.
  • minjan
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 månad sedan #35491 av minjan
Svar från minjan i ämnet gränspsykotisk
Jag har borderlinestörning m psykotiska drag.

Men jag har sjukdomsinsikt.

Alltså... detta kände jag igen mkt

sofie skrev: Att bli dragen in i en drömvärld kan också upplevas som att färgerna blir skarpare, ljuden hårdare, tankeförloppet snabbt och flödigt, tankarna tränger sig på för att sedan stå helt still ett tag och så flöde, hjärtklappningar, svettningar, ångest


Jag fastnar lätt i regelbundheter. Jag känner mig som i en bubbla, allt runtomkring är konstigt, och jag uppfattar allt som mekansikt. Vilket det också är. Människor kommer i vågor, känns det som, och så är det ju också, eftersom de kommer var tionde minut m tunnelbanan. Samma sak m bilar, de anpassar sig efter trafikljuset. Jättestörigt, för jag mår dåligt av de.
Öht regelbundenhet gör mig dålig. Klocktickande (klassiker:) )musik, andetag. Det tränger sig på och ajg kan inte släppa det. Kan göra medvetet dumma saker mot mig själv (självskadande) bara för att bryta overklighetskänslorna.

Nu är jag ju inte diagnosticerad som gränspsykotisk, eller att jag har psykotiska dra, psykotiska drag har mina kontakter sagt t mig. Samt att den meds som funkar bäst på mig är neuroleptika.