Gränspsykos

Mer
18 år 1 månad sedan #35669 av Angel
Svar från Angel i ämnet Gränspsykos
Jag har inte fått någon diagnos än med enligt läkarna "lutar det år borderline" .. Iallafall känner jag igen mig väldigt mycket i detta.

Att bli dragen in i en drömvärld kan också upplevas som att färgerna blir skarpare, ljuden hårdare, tankeförloppet snabbt och flödigt, tankarna tränger sig på för att sedan stå helt still ett tag och så flöde, hjärtklappningar, svettningar, ångest


Undrade precis som Annapanna vad gränspsykos var så jag får väl säga tack för svaren :)
  • Christopher Newport
  • Besökare
  • Besökare
16 år 6 månader sedan #93544 av Christopher Newport
Svar från Christopher Newport i ämnet Gränspsykos

Angel skrev: Jag har inte fått någon diagnos än med enligt läkarna "lutar det år borderline" .. Iallafall känner jag igen mig väldigt mycket i detta.

Att bli dragen in i en drömvärld kan också upplevas som att färgerna blir skarpare, ljuden hårdare, tankeförloppet snabbt och flödigt, tankarna tränger sig på för att sedan stå helt still ett tag och så flöde, hjärtklappningar, svettningar, ångest


Undrade precis som Annapanna vad gränspsykos var så jag får väl säga tack för svaren :)



Bringar lite nytt blod i en gammal tråd, men kan man säga att personer med borderline ofta är gränspsykotiska eller att borderline är "twilight zonen" för gränspsykos?


Tack för svar.
  • Niklas.
  • Besökare
  • Besökare
16 år 6 månader sedan #93546 av Niklas.
Svar från Niklas. i ämnet Gränspsykos
Nä. Skit i gränsen. Den finns inte.
Mer
16 år 6 månader sedan #93571 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Gränspsykos
Borderline verkar ibland vara gränspsykotiska och det finns faktiskt de som får antipsykotika. Vid tvångssyndrom eller OCD kan man också ibland ha tvång som kan verka gränspsykotiska till sin natur. Vid Aspergers däremot får man ibland kortvariga psykoser vid stress och här är nog det ganska vanligt med antipsykotika. Aspergers kan också ibland felaktigt få diagnosen schizofreni.
Mer
15 år 10 månader sedan #132426 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet Gränspsykos
Är gränspsykos och psykosnära samma sak eller olika saker?
Vad är i såfall skillnaden om någon?
Mer
15 år 10 månader sedan #132442 av Christina
Svar från Christina i ämnet Gränspsykos

Frenia skrev: Jag är gränspsykotisk (och diagnoserad Borderline)

För mig är det mkt dimma. Jag är inte säker på om det jag upplever är verkligt eller inte. Får ofta söka bekräftelse hos min sambo; "Ser du det där? Hörde du det ljudet? Sa radion mitt namn?" osv. Samt att jag vid mkt stress går in i en bubbla. Kan vara väldigt "flygig" i sättet, överdrivet lugn. Nästan en känsla av att vara gud. Denna period kommer jag oftast inte ihåg när den är över. Kanske beror på att jag också har diss..blabla.. störning :rolleyes:

Men kort och gott; man pendlar emellan psykos och verklighet. Man vet inte vart man befinner sig. För min del då.


Dissosiativ personlighets störning...?...Som multipla personligheter...