Jo, en sak till

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 veckor sedan #37830 av
Jo, en sak till skapades av
Ledsen om jag avdramatiserar det här med
hallucinationer och diagnoser men...

Paranoia. Alla kan känna sig paranoida från och till.
De flesta erkänner det bara inte.
Om nu är medveten om din paranoia (eller blir det
genom att läsa om det) är du inte paranoid.

När det gäller hallucinationer, är det lätt att förväxla
med illusioner, fokusförskjutningar, eller perceptionsstörningar

En illusion är ett feltolkat stimuli. Någon säger något på stan,
och du tolkar in att personen sade något om dig, eller till dig.

En typisk fokusförskjutning är att lägga märke till saker du inte vanligtvis brukar, t ex kryp på huden. När du tänker på det och fokuserar på det, känns det än mer.

En perceptionsstörning är problem mellan hjärnan (hjärnbarken) och dina sinnen. Många med epilepsi har perceptionsstörningar. De kan t ex höra musik, fast ingen spelas, eller se lite underliga saker (oftast diffust) som
inte finns. Perceptionsstörningar kan också gälla känseln, t ex pirrningar i huden trots avsaknad av stimuli.

Många ifrågasätter om scizofreni, som det vanligen beskrivs
verkligen finns. Många sk schizofrena har t ex inte hallucinationer eller vanföreställningar på något omedvetet plan, och har de inte det är de egentligen inte schizofrena, trots att läkaren kallar dem det. De har helt enkelt hittat ett avslappnad förhållningssätt till hjärnans påhitt. Andra hör röster, men är fullt normala. 'Rösthörare' kallar dem sig. Man har scannat
hjärnan med avancerad datateknik, och kunnat se att det finna aktivitet i hörselcentra, fast inget hörs. Hjärnan hittar alltså på hyss här också. Det finns därför anledning att tro att det finns långt färre schizofrena, än vad som brukar anges (0,5-1% av befolkningen).

Men om du nu vill bli klassad som schizofren. Börja förneka dina perceptionsstörningar. Måla tavlor som kommunikation istället för att tala med din psykiater, eller sjung visor med symbolisk innebörd. Är du inlagd, vägra äta sjukhusmaten och säg att den smakar illa (då tror läkarna att du tror att den är förgiftad). Frågar de dig om du tror att maten är förgiftad, kom med en lång komplicerad förklaring med vag anknytning till Tjernobyl och CIA. F-låt, men det där med att tillhöra en grupp är en rätt mänsklig önskan. Men lösningen finns inte i paranoid schizofreni, eller någon annan psykiatrisk (eller somatisk) diagnos.
/Luttrad fd! psykpatient
Mer
18 år 3 veckor sedan #37836 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet Jo, en sak till
Varför skulle någon "vilja" anses vara schizofren? Det finns otaliga andra grupptillhörgiheter och jag tror inte någon skulle vilja vara schizofreni.
Mer
18 år 3 veckor sedan #37839 av flisan
Svar från flisan i ämnet Jo, en sak till
Vad betyder egentligen integration. Tycker mest det är sånt som terapeuter pratar om. Jag har aldrig egentligen förstått vad det är.
Vad är det man ska integrera? Är inte detta lite Freud och dynamisk psykiatri mm? Olika delar av ens medvetande, undermedvetna drifter och jagstruktur mm.
Är less på sånt....För mig är det tomma ord.

Kan någon förklara??
Mer
18 år 3 veckor sedan #37842 av flisan
Svar från flisan i ämnet Jo, en sak till
Vad betyder att integrera information och intryck? Har inte det med jagstruktur att göra?
Eller menar du mer biologiskt, med hjärnan och sinnena?
Mer
18 år 3 veckor sedan #37866 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Jo, en sak till
Som jag ser det, är integration; Sammanfoga, gå in i ett annat sammanhang och bli delaktiv i den processen.

DVS ungefär som de menar med integrations politiken; Nämligen att ingå i ett redan fungerande sammanhang, och fungera tillsammans med det!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum